Søk i denne bloggen

torsdag, desember 15, 2005

Nå er det jul igjen...

Hei og hå! Dette blir mitt siste "innlegg" i 2005.

Jeg har tenkt litt på det med jul og julefeiring i det siste. Personlig synes jeg det er blitt altfor mye fokus på andre ting rundt jula enn det jula egentlig handler om. To måneder før jul kan man faktisk se julemarsipan i butikkene. Og for så vidt andre "juleting". De to ukene før jul hører man gjerne familie og venner snakke om gaver. Du blir gjerne spurt "hva ønsker du deg til jul?". Folk gleder seg til julebord og julemat.

Men ikke jeg! Faktisk ikke!

Jeg gleder meg egentlig ikke til alt dette. Oppfatter det heller som tjas og mas. Hvorfor kjøpe gaver? "For å vise andre at man tenker på dem" er ikke uvanlig argument for kjøp av gaver. Ja, men er det ikke andre måter å vise det på? Må det være jul for å gjøre det? Jeg synes det er så tåpelig med julegaver egentlig. Først skal man tenke på hva man skal kjøpe, også ender man gjerne opp med å kjøpe noe den andre egentlig ikke trenger. For det er jo sant at vi ikke TRENGER noe mer enn det vi allerede har. Jeg kunne godt listet opp en hel del ting jeg KUNNE hatt, men jeg TRENGER dem ikke! Langt ifra!

Hvis jeg hører noen si noe hyggelig til meg, så er det beste måten for meg å bli mint på at vedkommende tenker på meg. De pengene som blir brukt på å kjøpe ting til andre som de strengt tatt ikke trenger, kunne vært gitt til mange andre viktige veldedige formål.

Spør du meg hva som er viktigst for meg når det gjelder jul, så svarer jeg "å gå i kirken på juleaften". Det er jo det jul egentlig handler om. Jesu fødsel. Skulle ønske det var mer fokus på det istedenfor alt det andre dill dallet rundt.

Uansett hva slags oppfatning du måtte ha av jul, så ønsker jeg DEG en riktig god jul og et godt nytt år :-)

Vi snakkes i 2006.

2 kommentarer:

Frank sa...

Eg er heilt einig med deg! For ein klok mann:-) Eg opplevde dette denne jula òg, sjølv om eg hadde bedt folk om å halde seg for gode til å kjøpe noko eg ikkje treng eller vil ha, men nei da.

Anna Haug Flyen sa...

Jeg er litt enig og litt uenig med deg, jeg:-) Jeg synes i likhet med deg at det materielle aspektet er i ferd med å overskygge alt det andre som er positivt ved julen. Nå er det jo en gang slik at veldig mange (kanskje spesielt barn) synes det er stas å få gaver, så jeg synes at det må være lov å gi hverandre en gave eller to til jul. Men jeg mener det er viktig å begrense seg og ikke gjøre gavene til det viktigse ved julen. Det bør være minst like viktig å legge vekt på at julen skal være et avslappende avbrekk fra hverdagen der man skal bruke tid (men ikke nødvendigvis mye penger)på å kose seg sammen med familie og venner. Dersom man er religiøs (i dette tilfellet kristen)bør høytidens budskap selvsagt også stå i sentrum. Jeg tror at mange har behov for å ha en slik høytid og et slikt avbrekk å se frem til når hverdagen blir slitsom. Jeg mener altså at julen i bunn og grunn er en positiv ting som jeg ikke ville vært foruten, men jeg synes nok en del folk bør forsøke å flytte fokuset fra det materielle til det medmennesklige (eller noe i den duren....):-)