Søk i denne bloggen

søndag, desember 04, 2005

Norges særegenhet i fare?

Forrige uke så jeg på et debattprogram om innvandrere. Det er visst blitt foreslått å fjerne såkalte norske kulturminner/steder, dvs at de ikke lenger skal være representative for "det norske". Kulturminner/steder som stavkirker, Nidarosdomen, Hardangervidda osv. Hvorfor? For at det ikke lenger skal være noe som er "norsk", og på den måten skal innvandrere kunne føle seg integrert og ikke utstøtt.

Hva er det for noe bull?! Fra tid til annen hører man helt hinsides tåpelige forslag, og dette er et av de. Norge bør, like mye som andre land, være stolt av det som er "norsk". Det er jo tross alt det som gjør Norge særegent, pluss at det er det turister kommer for å se. Jeg tror dessuten ingenting på at innvandrere vil føle seg mer hjemme her om et slikt forslag skulle gå gjennom. Det er rett og slett feil tenkt.

På nyhetene i går var det om Djupedals forslag om å fjerne bordbønn og andre kristne verdier fra den norske skole. Skolen skal, ifølge den nye læreplanen (i kraft fra neste år), være et sted der barn skal lære om ulike religioner. Som det ble sagt på nyhetene: "skolen skal ikke være en plass for forkynnelse". Dette er nok et tåpelig forslag, mener jeg.

Hvorfor fjerne kristne verdier? Norge er og blir et kristent land. Den har en kristen historie og arv. Dette skal tas vare på, mener jeg. Jeg er helt enig med den professoren i religionshistorie som uttalte seg på TV: "dette kommer av tanken om å likestille alt og alle i Norge". Nettopp!

Det eneste som gjør det utrolig dumt for alle som stemte Ap ved stortingsvalget er nettopp at SV kom med i regjering. De gjør ikke annet med skolen enn å "føkke" den opp.

3 kommentarer:

nilschr sa...

Allrightythen! Da ble jeg den første til å legge igjen en kommentar her inne! Wohoo....
Har lagt til siden i favorittene mine og kommer selvsagt til å surfe innom både titt og både ofte.
Til tider hadde det vært nydelig å ha en jente som tenkte som en selv, men så ut som Tone Damlie Aaberge, men noe av sjarmen er jo nettopp at man skal være litt forskjellige og ha litt ulike interesser...Ellers blir det jo bare som en kamerat med Tone Damlie Aaberge-kropp....Eller? Tenk deg bare hvis jenta er interessert i fotball... Hvem skal da varte oss opp når vi ligger henslengt på sofaen og ser på kampen, hvis også hun er interessert i å se?

nilschr sa...

hmmm...må ha gått litt fort i svingene... fant jo ut at jeg aldeles ikke var den første til å legge igjen kommentar her inne. jeg hadde jo oversett en hel debatt!
jeje, sånn kan det gå.

Lektor Burner sa...

Hehehe... må si jeg fikk meg en god latter da jeg så at du trodde du var jomfrukommentatoren her, men så ble overrasket... ;-)