Søk i denne bloggen

mandag, desember 05, 2005

Prins meg her og prins meg der...

Olav? Sverre Magnus? Hvem bryr seg?! I hvert fall ikke jeg. Jeg kan selvsagt se sjarmen ved å ha et kongehus, og sjarmen ved å ha en monarkihistorie. Men jeg er som kjent en som er veldig for at dersom noe skal gjøres, så bør det gjøres ordentlig! Skal man ta vare på monarkiarven, ja så bør man jammen meg ha et KONGEHUS, og ikke et hus fylt med diverse utskudd. For hvem er Ari Behn? Og enda verre, Mette-Marit? Det er vondt å se det ekte kongelige - ekte kongeblod - gå til spille, eller "oppløses", eller "utvannes". Det var selvsagt diskusjon rundt dette da Mette-Marit kom inn i kongefamilien, men nå ser det ut som om vi har akseptert det! Folk viser iver over hva den nye "prinsen" skal hete osv. Istedenfor å ta opp diskusjonen om å ha et ordentlig kongehus eller avskaffe det hele til fordel for republikk. Tenk at Mette-Marit blir Norges dronning, og dattera blir Hennes Kongelige Høyhet Ingrid Alexandra - som senere kommer til å arve tronen (første kronede dronning siden dronning Margrethe!). Brrrr... *frysninger*

2 kommentarer:

Sverre sa...

Åja! So du bryr deg ikkje um at prinsen hev det same namnet som din ALLER BESTE VEN?! Eg kjenner dolken i ryggjen. Å so kaldt det vart ...

Anna Haug Flyen sa...

Hei Tony min, så fin side du har fått deg:-) Når det gjelder det norske kongehuset så er jeg verken en innbitt tilhenger eller motstander av dette. For min del kunne Norge godt blitt republikk, men jeg tror jo at presidenten da kun hadde fått en symbolsk funksjon. Så derfor synes jeg vi like godt kan beholde det kongehuset vi har. (Skal selvsagt fortsette å reflektere over dette, og hvem vet, kanskje jeg kommer tilbake med en sterkere mening senere;-)) Når det gjelder "utvanning" av det kongelige blodet i kongehuset i dag, tror jeg at det ikke er noe mer utvannet i dag enn "før i tiden". Det har jo i lange tider vært nok av barn unnfanget ved utroskap (mer eller mindre allment kjent)i iallefall de europeiske kongehusene. (Eks. Kong Olav (det antas at han var sønn av Maud og kongefamiliens livlege) og den danske arveprinsen Christian Fredrik (synes å huske at han skulle være sønn av kongefamiliens tyske livlege...). Så noen stor forskjell når det gjelder utvanning tror jeg ikke at det er, bortsett fra at den selvsagt skjer mer åpenlyst i dag!