Søk i denne bloggen

fredag, desember 09, 2005

Sosserestauranter

Hvorfor går folk på eksklusive restauranter der de må punge ut med 5-600 per pers for kjempelite mat? DET har jeg ennå ikke klart å forstå. Man kan heller ikke slappe så mye av på sånne eksklusive restauranter, der man helst skal ha på seg formelle klær og pynte seg, og der man skal forholde seg til masse bestikk, glass og tallerkener, og helst vite hva som er hva.

Et annet beslektet tema er tipsing. Hvorfor betaler folk i Norge tips i utgangspunktet? Jeg kan forstå at det skjer i mange andre land, der kelnerne tjener utrolig lite og så å si lever av tipsene. Men i Norge tjener de jo godt nok. Ellers KAN jeg ha forståelse for at folk kan tipse på restauranter hvis de er kjempefornøyd med serveringen og/eller maten, men dessverre gir mange tips UANSETT!!

5 kommentarer:

Sverre sa...

"Sosse restauranter", faktisk.

Sverre sa...

"der man skal forholde seg til masse bestikk, glass og tallerkener, og helst vite hva som er hva". So du hev vanskar med å skijla millom bestikk, glas og tallerkar? Haha!

Sverre sa...

Å, skrivefeil. Meinte "skilja". Men rettar det sjølvsagt upp med ein gong, utan at andre treng å peika det ut for meg fyrst!

Ytzee Yamm sa...

Nei. der kan ikke folk peke og le, Sverre. Men det heter faktisk Sosserestauranter. Jeg løfter fingeren klar, for å si det sånn.
Men, men...
Grunnen, Beste hr. Tony er nok at de er veldig rike, men ikke fullt så sultne???
Eller noe i den duren...

Anna Haug Flyen sa...

Godt spørsmål:-) Enkelte ganger kan det jo faktisk være at maten på disse såkalte "sosserestaurantene" er uallminnelig god og eksklusiv. Men ofte handler det vel om at folk noen ganger rett og slett synes at det er stas pynte seg og gå på et spisested der maten er ekstra dyr og der det gjerne er litt formelt. Jeg foretrekker imidlertid spisesteder der det er koselig, en uformell og lett stemning, varmt og godt, gode stoler og ikke minst god mat! Og siden jeg er student bør maten foreløpig ikke være for dyr...:-)