Søk i denne bloggen

torsdag, januar 19, 2006

Den fargeblindes farger

I militæret fikk jeg - tro det eller ei - 1 i fargesyn! Av 9 mulige! Praktisk talt: fargeblind. Siden da har jeg selvfølgelig hatt komplekser for fargesynet mitt. For jeg SER farger! Klart jeg gjør det! Og spør du meg hvilken farge det og det er, sier jeg riktig i 80% av tilfellene.

Hos legen i dag fikk jeg dessverre bekreftet fargeblindheten :-( Han tok nøyaktig samme test på meg som den i militæret (masse små rundinger i farger der det visst skjuler seg tall) - og jeg følte meg så bæd for jeg kunne i nesten alle tilfellene ikke si hvilket tall som var der! Sinnssykt bad! Legen klarte så vidt å ikke fnise. Huff...

Men jeg gir meg ikke. Jeg føler ikke jeg er fargeblind. Men jeg skal være enig i at jeg er fargesvak når det gjelder noen nyanser av farger. Finnes det ikke noe mellomting da? Hvorfor stemples jeg som fargeblind når jeg kan se de fleste farger? Hører jeg ordet "fargeblind", tenker jeg at vedkommende ikke klarer å skjelne mellom farger i det hele tatt. Skulle i stedet fått % fargeblindhet! Da hadde jeg gått med på at jeg er 20% fargeblind ;-)

3 kommentarer:

nils chr sa...

Det som er tingen med fargeblinde, er at de ikke klarer å skjelne visse farger (avhenger av hvilken "type" fargeblindhet man har) fra hverandre når de vises tett inntil hverandre. De fleste fargeblinde kan se alle (eller iallefall de fleste) fargene når de vises hver for seg, men det er som sagt når det trikses og mikses at problemet melder seg. Fikk du 1 på testen hos optikeren/legen/whatever, så er du nok dessverre fargeblind... Hvilket nivå av fargeblindhet du har, er dog uvisst (med mindre du ble opplyst om det av optikeren/legen/whatever, men det har blitt meg fortalt at det er fargene grønn og rød (da gjerne ved siden av hverandre) som er den vanligste kombinasjonen å ha problemer med... jeje...

Lektor Burner sa...

Jepp, kan stemme det... jeg er da "rødt/grønt" fargeblind. Så blodig urettferdig! Ikke kan man operere heller! Så jeg må nok glemme yrker som politi og pilot ja... yrker som jeg godt kunne tenke meg å utdanne meg til.

nils chr sa...

Ja, du må nok utelukke endel yrkesmuligheter, men det er vel ikke noe stress i og med at du straks er ferdig utdannet lærer uansett...?
Tror heller ikke du hadde fungert spesielt godt som fotballdommer, da du ikke hadde kunnet se forskjell på Liverpools røde- og Tuftes grønne drakter (forhåpentligvis hadde du iallefall sett kvalitetsforskjellen på lagene, i det minste)