Søk i denne bloggen

tirsdag, januar 31, 2006

Din j**** homo!!!

Først må jeg si at det er godt å se så mange som har prøvd det berømte chopper-spillet :-) Hele 15 stykker er nå på lista faktisk (under innlegget "Enda et spill for folket...").

Men det dette innlegget handler om, er homomyter. Jeg synes det er altfor mange myter om det å være homofil; og nå snakker jeg mest fra egen erfaring (at jeg har selv hatt - og mest sannsynlig fortsatt har - fordommer basert på myter, og ikke minst møter jeg stadig andre som har det), men det har også vært til stor nytte å lese boka homo/hetero (2001) skrevet av Nils Axel Nissen (han var faktisk foreleseren min i amerikansk litteratur på engelsk grunnfag). (Det finnes selvfølgelig mye annen litteratur man kan stifte bekjentskap med for å få et "videre syn" og perspektiv på dette temaet; homo/hetero er lettlest og rett-på-sak og anbefales på det varmeste).

Hvorfor dediserer jeg et innlegg til dette temaet, tenker du? Som sagt så er det altfor mange myter ute og går. Så en liten avmystifisering er jo på sin plass - selv i 2006 (eller kanskje spesielt i 2006?). Og personlig synes jeg nestekjærlighet burde komme høyt på lista til alle mennesker, uansett religion. "Du skal elske din neste som deg selv"...

HOMOMYTER:

1) En av de største mytene er kanskje at homofili er et valg. Da har jeg lyst å spørre deg "gjorde du et valg i forhold til din legning?". Jeg stod ikke akkurat og valgte at jeg skulle være hetero fra den tiden jeg begynte å tenne på jenter. Selvsagt ikke! Det falt meg naturlig - både fysisk og psykisk. Og slik er det også med de homofile. Det er like unaturlig for en som er homofil å måtte "gå i skjul" med sin legning - og altså ikke utøve sin seksualitet - som det det er for en heterofil.

2) Denne andre myten henger vel noe sammen med den forrige. Man tror at homofili oppstår ved et tidspunkt i livet... Ikke lenge siden da jeg var på en fest, hørte jeg en spurte en annen "når og hvordan oppdaget du at du er homofil?" Da blandet jeg meg i samtalen og spurte vedkommende det samme spørsmålet "når og hvordan oppdaget DU at du er heterofil?" Jeg kan love deg at det ble stille da... :-)

Homofili er selvfølgelig heller ikke en fase eller et stadium man kan "komme over".

3) Mange tror at homofile menn er kvinneaktige, mens homofile kvinner er mannlige. Til det vil jeg si at homofile er en like heterogen gruppe som det heterofile er. De kvinneaktige homofile mennene vi har møtt er kanskje de som "stikker seg ut" mer, nettopp pga. deres "avvikende" væremåte? (samme gjelder selvsagt for de mannlige homofile kvinnene). Ellers burde vi ha i tankene at maskulinitet/femininitet er historisk og kulturelt betingete uttrykk. I renessansen f.eks. var en kvinneaktig mann en som hadde mye sex med kvinner!

4) Jeg vil nok si at det er en myte å si at homofili ikke kan forenes med et religiøst syn. F.eks. har vi i den senere tid sett prester "komme ut av skapet". Som kristen og homofil kan man spørre seg "arver jeg Guds rike, jeg da?". Vel, ifølge Bibelen skal heller ikke pengegriske arve Guds rike! Man skal være veldig forsiktig med å ta ting bokstavelig i en hellig bok (også kalt "fundamentalisme"), det være seg Bibelen, Koranen, eller Tanach. Her synes jeg igjen nestekjærligheten er viktigst. Dersom Gud er god, så tror jeg nok at han også vil bli kvitt homomytene:-)

5) Det er også en utbredt myte at homofile tenner på alle andre av samme kjønn! Selvsagt ikke! Tenner du, som heterofil, på alle jenter? Neppe. Sånn er det også med de homofile. For å ta homofile menn, så har de sine "idealmenn" akkurat som vi har våre "idealkvinner". Videre, tenner de på visse trekk ved andre menn, det være seg utseendet eller personlighet, akkurat som heterofile menn tenner på visse trekk ved kvinner.

Til slutt har jeg lyst å sitere Nissen: "De som føler sterkest behov for å markere sin avstand [til homofile], er kanskje de som er redde for at avstanden egentlig er svært liten." (s.72) OG Jesus: "Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt!" (Matteus, 7.kap, 1.vers).

7 kommentarer:

Espen sa...

Bra innlegg.
'nough said.

Lektor Burner sa...

Takk for det, Espen :-)

Frank, the well-adjusted queer sa...

Hmm, prisverdig og belærende forsøk, dette:)Men husk, bare bok gjør ingen klok! Jeg vil herved oppfordre alle til å lære sine medmennesker (bedre) å kjenne, for slik å avlive myter og fordommer og bli en stor, glad familie, uansett hva årsaka til "grumset" måtte være. Som homo ser jeg det som viktig å være åpen i alle sammenhenger, og til og med i et norge anno 2006 er dette dessverre fortsatt nødvendig. Mange på festen du omtaler Tony, kjente nok ingen homo fra før, så da er jeg bare glad for å kunne bidra til å avlive myter og fordommer, og dermed svarer jeg på alle spørsmål, uansett hvor opplagte de måtte være.

Du glemte forresten den myten at homoer har sex hele tida, og bare tenker på dét! Hehe, jeg avliver herved gjerne også den myten:P

Frank, the confused queer sa...

Jeg kan ikke dy meg, her kommer litt til:

Innlegget ditt er nokså kategorisk og svart-hvitt. Det finnes jo bifile, og videre dem som bare kan forelske seg i kvinner, men som tenner på å ha seg med menn iblant, og ellers har du dem som har levd som heteroer hele livet, men som plutselig en dag etter et langt liv i ekteskap med kvinne og barn finner ut at de bare liker/forelsker seg ordentlig i samme kjønn.

Og så må jeg bare få nevne at de fleste homoer har dager/faser der de er/ vil framstå som maskuline, mens de andre dager er mer feminine. Det er aldri enten eller, selv om alle homoer også har fordommer overfor andre homoer, og dermed finner du en hel del utrygge menn med liten selvtillit og skam (min fordom), som bare søker kontakt med "guttegutter" og avskyr alt feminint. Og dine "kvinneaktige" homoer, Tony, kan attpåtil være mer såkalt maskuline i framferda si enn det du er, om du først blir kjent med dem.

Jeg pleier å si at jeg er 40 % kvinne, og resten mann, og jeg har dager da "typisk mannlige aktiviter" er viktigst for meg, andre dager eksperimenterer jeg/graver i personligheten min på andre måter, for å lære meg sjøl bedre å kjenne. Men vi er alle forskjellige og og komplekse individer, det er det det koker ned til.

Lektor Burner sa...

Selvfølgelig gjør ikke BARE bok noen kloke! Jeg snakker jo, som sagt, mye av erfaring også... :-)

Helt enig i at det finnes mange andre kategorier også. Selvfølgelig. Men siden jeg måtte konsentrere meg om ETT tema, for ikke å skrive side opp og side ned, så ble det til at jeg valgte homomyter - og valgte altså å ikke omtale andre "varieteter". Det gjør at man lett kan oppfatte slike innlegg som kategoriske - og ja, når man gjør noen valg, gjør man det på bekostning av andre valg.

Marthe sa...

go Tony ! dette boktipset skal jeg bruke overfor visse særinger med homofordommer.. selv om jeg tror at det å faktisk bli kjent med homofile, bifile og heterofile er den beste medisin mot fordommer.Så lenge folk er venner uansett seksuell legning så avler det toleranse, tror nå jeg !

Lektor Burner sa...

Hei Marthe! Velkommen til bloggen min :-) Så sant som det skulle sies.. beste måten er å bli kjent med homofile - det gjelder for så vidt alle minoriteter!