Søk i denne bloggen

søndag, januar 29, 2006

Fett, stinkende, fuktig, glinsende

Nå antar jeg at de fleste har slått opp vulgære ord i ordboka, bare for nysgjerrighetens skyld, eller i verste fall for å finne ut av betydningen.

Alle vet jo hva f.eks. pikk og fitte betyr...eller gjør vi det? Jeg tok på meg denne interessante oppgaven med å finne ut av hva disse ordene egentlig betyr. "Pikk" hadde den forklaringen i ordboka som jeg forventet. En strengzen rett-på-sak forklaring: vulgært for "penis". Og under "penis" står det bare "det mannlige kjønnslem". Mens "fitte" var derimot mer interessant:

"kjønnsåpning hos kvinner og (visse) hundyr; (...) gno. [gammelnorsk] futh [-th = som stemt -th i engelsk, eks. "the"] og i så fall egtl. noe stinkende; el. av gno. fita fet væske, fett el. gno. fit engstykke langs vann; i så fall egtl. noe fuktig og glinsende" (Kunnskapsforlagets norsk-norsk ordbok, 1998)

Okeeeey! Jeg lo godt da jeg leste "og (visse) hundyr". Javel! Hvilke hundyr skulle ikke hatt kjønnsåpning? Og "noe stinkende"? Ikke akkurat positiv egenskap, må jeg si. Håper de fleste jenter (og gutter!) protesterer sterkt på dét punktet hvert fall :-)

Synes også det er ganske sprøtt at man ifølge ordboka kan bruke fitte om hundyrs kjønnsåpning, mens pikk/penis bare brukes om mennesker.

1 kommentar:

Magnus sa...

Hei!

Hadde akkurat forelesning om latin. Foreleseren sa at fitte betyr "et varmt og fuktig sted som er fruktbart".