Søk i denne bloggen

tirsdag, januar 10, 2006

Reisebrev

Jau, godt nytt år til alle sammen :-) Jeg har hatt en fantastisk ferie i Spania; har bl.a. reist til Gibraltar, Malaga og Granada. Gibraltar var egentlig et veldig spennende sted. Mest kjent er nok Gibraltar for de ville apene, men det var også andre ting som var fascinerende. Det er liksom "endestasjonen" i Europa. Det siste fyrtårnet i Europa finner du der - og plassen heter "Europe point". Og en butikk helt i enden der som heter "The last shop in Europe". Ganske kult! :-) Også kan man faktisk se fjellene i Afrika fra Gibraltarstredet... Ellers var nok stedet ganske så britisk - som forventa - men til forskjell fra England, er folket veldig blandet. Mange briter og irere ja, men også mange spanjoler og arabere.

Malaga likte jeg også veldig godt. Det er en by ved sørkysten, med ca 750 000 innbyggere. Mye som skjedde der hvert fall, og vi feiret nyttårsaften der med bl.a. en nyttårskonsert med nydelige spanske sanger og spansk dans. Språkinteressert som jeg er, kunne jeg ikke la være å tenke på at man i Norge så å si BARE synger på engelsk, mens i Spania så å si KUN på spansk. Vi vet jo at de har mye dårlige engelskkunnskaper i engelsk enn nordmenn, men likevel: der har nordmenn noe å lære synes jeg. Språkrådet ville nok også likt det dersom man sang mer på norsk i Norge. Man kan jo være like åpen overfor engelsk som verdensspråk og like god i engelsk som før, men synge mest på sitt morsmål! Skulle bare mangle!

Granada skilte seg litt ut fra de andre stedene vi besøkte, hovedsakelig pga temperaturen. Det var fantastisk varmt i Gibraltar og Malaga (bortimot 20 grader - og det er i desember/januar!) - mens temperaturen falt ned til ca 10 grader i Granada. Ellers var det ikke sååå fascinerende som Gibraltar - og ikke sååå mye som skjedde som i Malaga. Jeg trodde dessuten den muslimske befolkningen i Granada skulle være mer fremtredende; f.eks. at det skulle være store moskeér, men neida...

Ellers hadde jeg det ekstra godt i ferien siden vi leide bil ;-) Jeg liker jo veldig godt å kjøre, og spanske veier er helt fantastiske i forhold til de norske; jeg kjørte over 1400 km på 6 dager :-)) Må nok gå til anskaffelse av bil med en gang etter endt utdannelse - om ikke før!

2 kommentarer:

Frank sa...

Eg liker særs godt at du forsvarer det norske språket i høve til engelsk, som tek over på stendig fleire område i samfunnet vårt. Vil det seia at du attpåtil er samd med meg i at ein bør fornorske skrivemåtane av engelske ord snøggast råd, eller ynskjer du å halde fram med bacon osb.? Ja til beiken no:-)

Lektor Burner sa...

Ja, egentlig like greit. Folk blir så opprørt og avvisende når sånne fornorskninger skjer, men over tid så funker det; jfr. "sjokolade" istedenfor den opprinnelige franske.