Søk i denne bloggen

mandag, februar 06, 2006

Iran, kapittel 1

 
 Posted by Picasa

 
 Posted by Picasa

Persia. Tepper. Islam. Prestestyre. Khomeini. Olje. Tehran... Vet den gjennomsnittlige nordmannen mer om Iran enn dette? Jeg har erfart at nordmenn flest vet forsvinnende lite om Iran. Ikke så rart kanskje, med tanke på den store avstanden geografisk, og ikke minst kulturelt. I tillegg har vel ikke iranske myndigheter vært flinke nok til å "møte" den vestlige kulturen.

Iran er veldig mye oppe i media for tida, spesielt i forbindelse med to saker: anrikning av uran (det som Vesten ser på som trussel) OG aggressive iranske demonstranters reaksjon på Muhammed-tegningene. Når disse sakene er ute av verden, hører vi vel det "vanlige" igjen om Iran gjennom mediene: nye konflikter med Vesten, oljenyheter, henrettelser av mindreårige, kvinners rettigheter (eller mangel på dem, ifølge vestlig media).

Det bor flere tusen iranere i Norge. ca. 12000. Å ha kunnskap om og ha kjennskap til den iranske kulturen og det iranske folket kan bidra til færre fordommer, mindre intoleranse, og dermed smidigere kulturkontakt mellom to så å si ytterst forskjellige kulturer. Nå virker det som om jeg tar på meg en svært så ambisiøs oppgave, men man må jo begynne et sted, og hvorfor ikke på bloggen min? :-) Jeg håper på kommentarer, innspill, spørsmål, eller hva det måtte være...

På bakgrunn av det jeg har skrevet til nå, ønsker jeg innimellom alt det andre jeg skriver på bloggen min å formidle stoff om Iran, det iranske folket og deres kultur. Jeg synes det er viktig at det blir gjort noe med det skjeve bildet media gir av Iran. Det er jo alltid fokus på negative ting i media når det gjelder "fjerne" land.

Håper dette blir interessant lesning :-)

Aller først litt fakta om Iran:

Hovedstad: Tehran
Befolkning: ca. 68 mill. (dvs. over 15 ganger flere enn i Norge!)
(hvorav ca. halvparten er persere; 98% er muslimer; gj.snittslevealder er 69,96)
Areal: 1,648,000 kvadratkm. (dvs. ca. 5 ganger større enn Norge!)
3-på-topp naturressurser: olje, gass, kull
Høyeste fjell: 5,671 moh.
Provinser (eller "fylker" om du vil): 30
Frigjørings-/nasjonaldag: 1.april 1979
Valuta: rial (mynter) og tåmæn (sedler)

Det er veldig mye å si om Iran. Det er for meg fornuftig å beygynne med iransk historie. Historien forteller oss mye om hvorfor og hvordan vi lever som vi gjør i dag. Men det får nesten vente til neste kapittel...

5 kommentarer:

Anna sa...

Synes dette var et veldig positivt "tiltak":-) Min erfaring er også den at nordmenn flest sin kunnskap om Iran stort sett begrenser seg til persiske tepper og rigid styre. (Det finnes SELVFØLGELIG en del unntak også...) Da jeg ble kjent med deg begrenset også min kunnskap om Iran seg dessverre stort sett til dette. Selv om jeg fremdeles har MYE mer å lære om Iran, har jeg til nå skjønt at bak det strenge presteskapet så lever et utrolig vennlig, gjestfritt og ikke minst svært opplyst folk (folk flest her i Norge har mye å lære her, særlig når det gjelder gjestfrihet...)! Jeg ser virkelig frem til kapittel 2!:-)

-Ytzee- sa...

Iranere er helt greie udyr, de...

nilschr sa...

http://www.freeonlinegames.com/play/294.html

Frank, the didactic queer sa...

Så artig å lesa at det høgaste fjellet i Iran er fem cm høgt:P

Din amerikanske idiot!

Lektor Burner sa...

Det hadde ev. vært 5 meter høyt siden det står "moh" (din matematikkidiot), hehe :)