Søk i denne bloggen

søndag, februar 26, 2006

Kontrafaktisk livshistorie

 

"Carpe diem" eller "grip dagen" er kanskje blitt en klisjé...? Før jeg sovnet i natt, tenkte jeg på "hva hvis..." - hva hvis faren min hadde bestemt seg for å ta en tur på do istedenfor å gjøre det den skjebnesvangre kvelden (eller dagen?) 9 måneder før 26.august 1980. Hva hvis?

Nå kan jeg kanskje for lite biologi (selv om jeg fikk 6 i faget på vgs); kanskje hadde jeg tenkt annerledes hvis jeg var professor emeritus med fertilitet som hovedfelt... men uansett: er det sånn at hvis en annen sædcelle hadde befruktet eggcellen, så hadde ikke jeg vært her i dag? Enkelt å svare JA på det spørsmålet... men betyr det at en/ei helt annen hadde blitt til istedenfor meg? Eller at det hadde blitt meg, men ikke meg... altså meg, men med litt andre egenskaper. Men hadde det vært MEG da? Hmmm... Kanskje tenke oss om en ekstra gang før vi lar livets "vann" gå til spille neste gang? For tenk om...

Snodige saker altså. Jeg har jo, som alle andre, tenkt på dette før, men like rart er det hver gang.

1 kommentar:

frank sa...

Ja, jeg synes virkelig du burde tenke, og skamme deg, over alle de flotte barna du har spruta bort foran dataskjermen opp igjennom, hehe! Livet er fullt av tilfeldigheter; det er jo det som gjør det så fantastisk:)