Søk i denne bloggen

lørdag, februar 04, 2006

Muhammed-tegningene: ytringsfrihet vs. religionsfrihet

 
 Posted by Picasa

 
 Posted by Picasa

Jeg hadde fått med meg at noen hadde utgitt karikaturtegninger av profeten Muhammed, men når jeg sørfer i dag og oppdaterer meg på nyheter, blir jeg helt sjokkert. Lamslått. Jeg måtte lese flere titalls artikler bare for å få med meg hva som har skjedd de siste 24 timene.

Kort fortalt: danskene trykket Muhammed-tegninger i Jyllands-Posten høsten i fjor; nordmennene gjorde det samme i et kristenmagasin nå i januar; senere har tegningene blitt trykt i en rekke andre land - Tyskland, Spania, Italia, Frankrike, Jordan...; de to siste dagene har muslimer over hele verden protestert vilt over tegningene; mange europeere er blitt banka opp, steiner og granater er blitt brukt i demonstrasjonene; boikott av europeiske varer, brenning av flagg;, trusler om vold, ødeleggelser, krig og selvmordsbombing osv. Så å si hele verden, politikere, og diverse organisasjoner er blitt trukket inn i saken.

I islam er det forbudt å avbilde profeter/Gud - men hvorfor alle disse voldsomme reaksjonene? Det er mange andre ting som også forbys i islam, men de forbudene blir jo brutt hver eneste dag av ikke-muslimer. Hvorfor er det ingen reaksjoner fra muslimer på de tingene? Kanskje fordi tegninger av Muhammed er en "ny" ting? Kanskje de ikke hadde brydd seg om tegningene dersom de ble en hverdagsting?

Det er nå en gang slik at dette forbudet finnes i Koranen. Og de som ikke tolker hellige skrifter ut fra den sosiale og kulturelle konteksten de bor i - altså religiøse fundamentalister - står hardt ved dette forbudet, som alle andre forbud i deres religion. Men hva frykter de? Kan de ikke bare være tilfredse med å tro at de som publiserer tegningene havner rett i helvete når de dør? Tror de virkelig at Muhammed mente dette forbudet må forsvares med alle mulige trusler og vold? Er de virkelig så dumme? Som en islam-ekspert har uttrykt det: "Slik jeg kjenner islam, er dette veldig «uislamske» reaksjoner. Muhammed ville tilgitt, og ikke reagert slik som dette."

Denne saken viser klart problemet med ytringsfriheten. Hvor langt skal den gjelde? Noen vil kanskje si "så lenge ingen føler seg krenket". Er ikke det veldig vanskelig i praksis?

Budet som burde overkjøre alle andre bud i alle religioner, synes jeg er nestekjærlighet. Alle burde vise respekt og toleranse for andres meninger. Om man blir utsatt for religiøst krenkende uttalelser eller hendelser, så bør man ikke hevne seg. Vold bare avler vold. Det er jo ingen tvil om det.

Faktisk hadde situasjonen for muslimene i Vesten begynt å bedre seg etter 11.september og World Trade Center. Diskriminering, selvmordsbomber-stempling, utestengning fra arbeidsmarkedet osv. var hverdagen for mange muslimer etter 2001. Nå, cirka fem år etter, er situasjonen satt mange mange hakk tilbake igjen. Så man kan trygt si at muslimene ødelegger for seg selv. (Med "muslimene" mener jeg hele tiden de som står for "bråket" - selvsagt ikke de mange muslimene som tar avstand fra bruk av vold for å bli hørt).

Jeg oppfordrer alle til å fritt si hva de mener om denne saken. Overalt. Til alle andre. Ved å tie, eller la bråkmakerne skremme oss, hjelper vi dem faktisk... da seirer det som styrer hjemlandet mitt i dag: islamsk fundamentalisme.

PS: pratet om dette emnet med min kjære venn Daniel over MSN. Sjekk ut hans bloggside der han gjengir samtalen vår.

18 kommentarer:

PhunkyPhreak sa...

Kunne ikke sagt meg mer enig!

*provosert* nilschr sa...

Da jeg leste om at den norske ambassaden i Syria var brent ned av demonstranter (som jo faktisk er et angrep på Norge fordi ambassaden regnes som norsk eiendom/grunn), ble jeg så vanvittig forbannet og provosert at jeg hadde mest lyst til å knuse noe fint! (en fin vase et fint fat eller lignende. Gjerne av glass,men porselen hadde også vært bra)

Er det mulig å bli mer fucka i hodet??

Anna sa...

Er enig med deg at årsaken til de sterke reaksjonene på publiseringen av Muhammed-karikaturene nok er at dette er en ny form for blasfemi. Jeg er også enig i at de reaksjonene som nå kommer er for sterke. Når det gjelder publiseringen av karikaturene, mener jeg at Jyllandsposten og Magazinet har dratt ytringsfriheten altfor langt. Å trykke disse karikaturene er rett og slett respektløst og det virker lite gjennomtenkt. Jeg hadde likt dårlig om noen hadde gjort narr av min gud eller profet, eller mitt livssyn. (Særlig ved å karikere en profet som ikke skal avbildes under noen omstendigheter.) Det virker også som om de har publisert tegningene uten noe klart mål eller noen klar mening. Det som er ekstra synd i denne saken er at det drøyet lenge før noen i det hele tatt kom med en unnskyldning til verdens muslimer. Og enda verre er det at Jyllandsposten beklaget, men også samtidig sa at de ikke angret på at de trykket tegningen. Magazinet har kommet med omtrent samme type beklagelse. Jeg mener at begge avisene burde ha lagt seg flate med en gang de fikk reaksjoner på disse tegningene. Da kunne kanskje disse sterke reaksjonene vært unngått.

Kankje må religion stilles i samme særstilling som f.eks. nazismen når det gjelder ytringsfrihet? Det er veldig synd, og det burde være unødvendig, men etter denne episoden virker det nesten slik.

Frank sa...

Veldig enig med deg, Anna! Ved å publisere denne karikaturen, Tony, bidrar du indirekte til å ildne enda mer opp under denne unødvendige splittelsen. Hvorfor provosere for å provosere? Dette handler mye mer å nestekjærlighet og respekt for sine medmennesker og det man ev. er uenige med hverandre i, enn ytringsfrihet. Vi trenger mer samarbeid og forståelse, ikke mer konflikt.

Lektor Burner sa...

Jeg tror neppe JEG bidrar til å ildne opp under noe. Hvis noen skulle føle seg støtt av noe på bloggen min, så er det deres problem. Men jeg respekterer det. Jeg reagerer ikke med å sprenge meg selv i lufta :-)

Ikke alle som har sett karikaturen, så det er vel fint sånn informasjonsmessig, synes jeg. Jeg var selv veldig nysgjerrig på å se en av disse karikaturene...

Den dagen jeg føler meg redd for å si noe/publisere noe eller føler jeg ikke får lov, ja, den dagen har ikke jeg ytringsfrihet lenger.

Anna sa...

Jeg blir ikke spesielt provosert over at du viser tegningen her på blogsiden din, men tenkte bare jeg jeg skulle føye til at jeg mener at ytringsfriheten ikke bør være overordnet retten til religionsfrihet og retten til å bli respektert for det livssynet man har og hvordan dette utøves. Ytringsfriheten bør med andre ord utøves med skjønn. Dette er jo for de fleste en selvfølge, men hadde lyst til å føye det til allikevel:-)

Espen sa...

Tony, du er SKIKKELIG stygg. :)

Sånn, der fikk jeg brukt ytringsfriheten min.

Anna sa...

Enda en tilføyelse: Når det gjelder retten til å utøve livssynet sitt så går det selvsagt en grense ved ytterliggående fundamentalistiske grupper ol. Jeg mener ikke at man skal godta hva som helst:-) Men det å få ha sin profet eller gud i fred uten at andre skal gjøre narr av ham/henne (ooo, politisk korrekt!!!), synes jeg man burde ha full rett til!

Lektor Burner sa...

Anna: du skrev "Gud" med liten "g". Hvaaaa!!! Jeg føler du viser mangel på respekt! Om noen minutter kommer det en selvmordsbomber og banker på hos deg... ;-)

Lektor Burner sa...

Helt enig selvsagt i det du skriver! Og jeg skrev det jeg skrev for å eksemplifisere hva dette innlegget egentlig handler om, nemlig: skal de som ikke føler de de får ha sin Gud/profet i fred, reagere på den måten de gjør? Er det en riktig reaskjon?

Anna sa...

Jeg forstår at muslimer reagerer på karikaturene, men synes reaksjonen er overdrevet... At de brenner det norske flagget har jeg ikke noen problemer med å tåle, men nå synes jeg det tar litt av... Så vi er helt enige:-)

Lektor Burner sa...

Må sitere statsministeren: "Det er helt uakseptabelt at de har brent ned den norske ambassaden. Men det er heller ingen unnskyldning [for oss] for å utøve vold eller trusler."

That's right! Det er akkurat det jeg mener! Helt uakseptabelt med karikaturtegninger av Muhammed, men ingen unnskyldning for måten mange muslimer nå reagerer på.

Anna sa...

Da er vi heeeeeelt enige, Gummitarzan;-)

Anna sa...

Vi snakket litt om publiseringen av Muhammed-karikaturene igjen i går, og da fant vi ut at jeg hadde misforstått deg. Jeg trodde du mente at Jyllandsposten og Magazinet hadde gjort noe uklokt i det de trykket tegningene, men det viste seg at du mener at de ikke har gjort noe dumt og at de ikke har noen grunn til å beklage. I innlegget ditt her skriver du: "Budet som burde overkjøre alle andre bud i alle religioner, synes jeg er nestekjærlighet. Alle burde vise respekt og toleranse for andres meninger." På bakgrunn av dette skriver du at å reagere på karikaturene med vold er et brudd på dette budet, og det er jeg jo selvfølgelig helt enig i. Men hva med å trykke karikaturer (karikatu'r m1 (gj fr fra it., se *karikere) komisk framstilling der typiske trekk ved den el. det som framstilles, er overdrevet el. forvrengt tegne k-er / hele filmen ble en k- parodi / drive noe ut i k-en) av muslimenes profet, er ikke det også et brudd på dette budet? Én ting er å trykke en tegning av profeten, men noe HELT annet mener jeg det er å trykke en karikatur...

Lektor Burner sa...

Reaksjonene kommer ikke av at det er karikatur, men AVBILDNING av Muhammed i det hele tatt. Det er dette som er forbudt i islam. Så samme reaksjon hadde du fått om du "bare" hadde tegna profeten.

Anna sa...

Hvordan kan du være så sikker på det?

Anna sa...

Må bare føye til at jeg er fullt klar over at det ifølge islam er forbudt å avbilde Muhammet på noen som helst måte. Jeg tror også at det hadde kommet reaksjoner dersom det bare var blitt publisert "vanlige", vennligsinnede tegninger av profeten, men jeg tror reaksjonene hadde vært langt svakere enn etter publiseringen av karikaturene...

Iversen sa...

Nå har vel Islamsk Råd OG en del imamer sagt høyt og tydelig at avbildninger, det kan man leve med siden det nesten er dalgligdags. Det ER karikering man reagerer på.

På den annen side er det ikke muslimer som går amok nå, det er islam-hooligans. Hooligans er like glade i fotball som denne gjengen er i Allah.