Søk i denne bloggen

torsdag, mars 02, 2006

Do gi penge?

... fortsettelsen fra forrige innlegg følger, men kun tidsmessig, ikke emnemessig; derfor nytt innlegg.

Etter langstans på T-banen, så bestemte jeg meg for å gå av og like gjerne gjøre noe fornuftig, som å kjøpe linsevæske på Interoptik. På vei dit, foran hovedinngangen til ICA, så jeg en mann med bøsse som samla inn penger. Tok en nærmere titt på bøssen, og der stod det "Den Iranske Flyktningforening (DIF)". Så så jeg folk som velvillig putta masse penger i bøssen. "Hvaaaaa??," tenkte jeg. Dette var snodige greier. Så jeg bestemte meg for å sjekke dette nærmere.

Jeg gikk bort til ham, og han åpna en perm med masse bilder av iranske tenåringer som blir hengt og sa "do gi penge mot mollahene." Jeg skjønte med en gang at dette bare var lureri. Sinnssykt sleipt! Jeg spurte om han hadde legg, og han leita og leita... så spurte jeg om de hadde en nettside som jeg kunne sjekke ut, men neida... han fortsatte å vise bildene og spurte plutselig "hvor do komme fra?" Jeg sa "Pakistan" (var det første jeg kom på siden folk som ser meg for første gang ofte tipper jeg kommer derfra). Da sa han "do være moslim?"; jeg sa "ja"; han sa "do gi penge, do hjelpe islam." "Herregud," tenkte jeg... er det mulig?!

Til slutt ba han meg skrive opp navn og adresse, slik at han kunne sende meg giro. "Ali Mustafa Rashid, Sognsveien 28, H0218, 0858 OSLO." :-)

Han var sleip.

Men jeg var sleipere.

Moralen er: ikke vær lettlurt.

2 kommentarer:

Leif-Atle Heen sa...

Hehe... Nydelig! Han skulle hatt sprengdeng!

frank sa...

Fint at mine fordommer bli bekrefta, jeg gir aldri penger til slikt, sjøl om de virker aldri så truverdige...