Søk i denne bloggen

fredag, mars 31, 2006

Ja, vi elsker dette landet...

 

Jeg satt og fuglte med på regjeringens olje- og gassvirksomhetsutredning istad. Ikke akkurat et tema som engasjerer meg så veldig mye, men siden jeg ved siste valg stemte Ap, var det leit å se at de har gitt seg så mye i kompromissene med SV og Sp.

Det var egentlig en liten digresjon. Det jeg har lyst å offentlig filosofere over her, er følgende: Fra en utlendings perspektiv, hva er bra og hva er dårlig med Norge (inkludert befolkningen)?

Jeg har lyst til å trekke fram disse positive tingene med Norge:

* Et velfungerende demokrati.
* Sinnssykt deilig og rent vann rett fra springen.
* Som samfunnsborger har man mange rettigheter, men viktigst av alt er at disse rettighetene blir tatt på alvor og respekteres.
* Velstand og velferd.
* Fantastisk natur.
* Utdanningssystemet.

Er du nordmann og føler deg veldig stolt nå, så kan du jekke deg litt ned, for her kommer negative ting:

* Beklager å måtte si det, men: Stort sett sosialt handikappa befolkning (hva mener jeg med dette? Jf. tidligere innlegg med overskriften "What's eating Ola Nordmann?").
* Crappy klimaforhold.
* Stor grad av fremmedfiendtlighet, særlig i forhold til "synlige" innvandrere.
* Skeptisk forhold til endringer. Generelt konservative. F.eks. kommer alltid ny teknologisk framgang noen år senere i Norge enn i andre vestlige land (jf. Sporveiene og det nye billettsystemet, hehe).
* Også konservative i forhold til det å bruke penger. M.a.o. minimalistiske i negativ forstand - ja, bortimot gjerrighet. Både på mikro- og makronivå.

3 kommentarer:

Anna sa...

Sett fra en hardbarket nordmann sitt perspektiv så kan jeg si meg enig i de fleste av dine positive og negative punkter. Jeg vil imidlertid kommentere et par av punktene som jeg ikke er utelukkende enig i:

Det at Norge ligger etter på den teknologiske fronten har du delvis rett i, og historien tatt i betraktning så er det kanskje like greit å la andre ta seg av den biten, jf "Troll" og "Think". Dette var jo ikke akkurat noen suksesshistorie... Men når det gjelder visse områder innen teknologien så tror jeg allikevel at Norge gjør det nokså bra. Jeg tenker da naturlig nok på f.eks. oljeboringsteknologi.

Det jeg har skrevet om nå handler jo om teknologisk nyskapning, og det var jo ikke akkurat det du skrev, du skrev teknologisk fremgang. Her er jeg også delvis enig med deg. På slike veldig tydelige ting som t-bane, billettsystem ol, så sier jeg meg så klart enig i at Norge ligger etter i forhold til mange andre land. Men i utland som for eksempel USA og Spania, så har jeg opplevd at teknologi som mobiltelefoner og mp3-spillere var langt sjeldnere der enn det de var i Norge på den tiden. Så altså: Jeg mener at Norge ligger etter på mange områder når det gjelder teknologisk fremgang, men også at Norge på mange områder ligger langt foran.

Litt sånn midt på treet med andre ord, og det er jo ikke så ille det heller:-D

Den andre tingen jeg er delvis enig/uenig i er det punktet som gjelder klimaet i Norge. Javisst er det en lang, mørk og tung vinter, men den har faktisk også en positiv side, mener jeg. Etter denne lange mørke tiden så lærer man virkelig å sette pris på og nyyte sommeren når den kommer. Hva er vel bedre enn den friske, akkurat passe varme og akkurat passe fuktige sommeren her i Norge og de rene sjøene som man kan avkjøle seg i når man blir slått ut av sola? Ingenting, spør du meg;-) (Hmm..ble denne skildringen kanskje litt for nasjonalromantisk? Forklaringen kan i så fall være at jeg lengter noe grusomt etter sommeren akkurat nå... Huff!)

Lektor Burner sa...

Oljeboringsteknologi? Som Norge på 70-tallet fikk hjelp til utvikling og ekspertise på fra England?

"Litt sånn midt på treet med andre ord, og det er jo ikke så ille det heller". Det er nettopp det jeg synes er så ille :) Som verdens rikeste land, skulle det bare mangle at Norge lå på en sekser.

Lektor Burner sa...

Eller 7 av 7, for å bruke en mer anvendelig skala.