Søk i denne bloggen

lørdag, april 22, 2006

Mobilkultur

 

Jeg husker jeg ventet lenge før jeg skaffet meg min første mobiltelefon. Ja, så lenge som mulig. Helt til jeg skjønte at personsøker er "ut" og alle vennene mine hadde skaffet seg mobiltelefon. Siden da har jeg hatt 4 mobiltelefoner, inkludert den nåværende (som er lik den på bildet). Også har jeg alltid hatt samme telefonnummer; skulle da bare mangle. Og selvfølgelig alltid hatt Telenor som operatør; viktig å være trofast.

De som kjenner meg, vet at jeg er en flittig bruker av mobben. Og ofte får jeg kommentaren "sykt så fort du skriver meldinger!" Det er nok noe i det også. Jeg bruker begge tomlene når jeg skriver, og jeg bruker ordboka, og jeg kan skrive uten å se. Utvilsomt er det SMS-funksjonen jeg bruker aller mest.

Det som er sprøtt å tenke på i dag, er at jeg brukte cirka 3000 kroner i måneden på mobiltelefon høsten 2000. Da hadde jeg abonnement. Etter det gikk jeg over til kontantkort, og har siden klart å begrense meg til cirka 600 kroner i måneden.

Jeg elsker mobiltelefon! Helt genialt kommunikasjonsmiddel... som i tillegg minner meg på avtaler og ærender, vekker meg hver morgen og viser meg klokka når jeg vil. Jeg klarer meg ikke uten den.

Ordet mobilkultur er nå et etablert ord i språket vårt. Har man mobiltelefon, så bør man jammen meg også ha mobilkultur. Ellers blir det mange frustrerte, bl.a. meg. Ingenting er verre enn mangel på mobilkultur; det er jo som å kjøre bil uten å følge de implisitte trafikkreglene (f.eks. at du ikke skal kjøre under fartsgrensa!).

For meg er det følgende kjernen i det å ha mobilkultur:
* Alltid ha med seg mobiltelefonen overalt. Unntak er hvis det er upraktisk å ha den med seg, f.eks. på fotballtrening eller i dusjen.
* Skru av lyden på steder du burde gjøre det, f.eks. forelesninger, kino, møter; MEN ha på vibrasjon, slik at du med en gang kan sjekke hvem som kontakter deg.
* Helst ha den på 24 timer i døgnet.
* Ta telefonen så fort som råd når noen ringer.
* Får du en SMS med direkte spørsmål, må du svare. Helst med en eneste gang.
* Aktiver "samtale venter" på telefonen din, slik at du kan ha flere samtaler samtidig. På denne måten kan du se hvem som ringer deg selv om du sitter i en telefon, og da kan du f.eks. si til den andre personen at du sitter i en telefon men ringer tilbake.

10 kommentarer:

Iversen sa...

Nå kan det jo hende du ironiserer, men med det forbruket regner jeg ikke med det. Kjørereglene dine er jeg HJERTENS enig i, utenom å ha på vibrasjon på kino. Det er en uting, for man hører det godt når andres telefon ligger og durer. Spesielt er dette en uting blant jenter, som ofte har mobilen i ei veske.

Det sier seg selv at vibrasjon på kino er ålreit om man er bombesikker på at det ikke vil lage lyd, men da skal man være SKREKKELIG sikker. Kino er hellig.

For øvrig er det lurt å slå av mobilen i små saler, siden det kan kødde med lyden om man får noe innkommende. Jeg opplevde at lyden føkka seg en gang jeg var på kino i Sogndal fordi en på bakerste rad fikk telefon. Fysjom!

Lektor Burner sa...

Dette er ramme alvor ja :)

Leif-Atle Heen sa...

3000 spenn i måneden? Sydénskt!

Ebbesen sa...

Man kAAAAAAn da være et utmerket menneske selv om man har høy telefonregning!

Anna sa...

En annen viktig mobilregel mener jeg er å respektere andres mobiler, selv om det kanskje ser litt annerledes ut og låter litt forskjellig fra ens egen telefon!:-D Så det så!!

Iversen sa...

Anna: Nei. Andres mobiler er alltid teite/stygge/for store/for små/kvalmende/provoserende/ukule. Dette er en del av det å bli voksen.

Ebbesen sa...

Skal alle bli like middelmådige da?

Anna sa...

Iversen: Ok da, men da er Lars (mobilen min) best! Så det så!!:-D

Bobby Burner sa...

Det er vel ikke urimelig å nevne hvor den såkalte "nåværende mobilen" din kommer fra når du engang har brukt så mange kilobyte på den hellige mobilen!

Ebbesen sa...

Samtidig skal man ikke glemme at vi skal på ressursjakt i skolen!