Søk i denne bloggen

torsdag, mai 18, 2006

17.mai

Dette var min femtende 17.mai i Norge. Jeg har ambivalente følelser på en sånn dag. Vanligvis pleier jeg å ta på meg dressen og dra tidlig til byen sammen med venner og/eller familie og se på tog osv. Husker jeg for et par år sida valgte å bare være på hybelen på Sogn. Det var også deilig å isolere seg helt fra alt styret. Det ble nesten sånn i år også. Mer eller mindre mitt eget valg.

Kvelden før ble det som kjent parteeeeeeeey. Vi dro på byen, nærmere bestemt Onkel Donald (som for øvrig er et nydelig utested! - gratis entré, moderne innredning, velkledde og deilige folk). Jeg kom meg ikke i seng før 05:00! Kl.09 skulle jeg på frokost hos ei venninne. Det ble ikke noe av. Jeg sov som en stein... først til klokka 11, da jeg stod opp og så at det regna ute og tenkte at jeg nok ikke ville dratt til byen i regnvær uansett, og la meg igjen... så stod jeg opp kl.14. Da hadde jeg litt dårlig tid, for vi hadde middagsavtale på Eidsvoll kl.15. Klarte å være der kvart på fire. På Eidsvollbygningen i år holdt bl.a. Åslaug Haga tale og Halvdan Sivertsen spilte/sang.

 
 

Siden 17.mai ikke er min dag, velger jeg å legge ut et bilde av flott norsk natur (Fåvang) og et bilde av Anna og Christiane Marie, som er trofaste nordmenn som gjør sin plikt (spesielt Anna, som gikk i bunad).

Det føles veldig rart når noen sier "Gratulerer med dagen" til meg på 17.mai. Jeg blir faktisk litt fornærma. Føler jeg blir stempla som "norsk" uten å ville det. Jeg synes historien om Norges frigjøring fra Danmark er kjempespennende. Veldig interessant og unikt også i europeisk sammenheng (da tenker jeg spesielt på arbeidet med utformingen av grunnloven). Jeg synes også det er fantastisk å se på alskens bunader. Har faktisk sans for bunader. Hadde jeg vært nordmann, hadde jeg garantert gått med bunad på en slik dag. Dessverre er det generelt mange færre menn enn kvinner som går med bunad. Men uansett hvor fint det er på 17.mai, så er det ikke min dag. Og kommer aldri til å bli det heller. Jeg føler det som unaturlig å bli gratulert. Derimot skal jeg gratulere alle dere blogglesere med vel overstått 17.mai-feiring :)

Ingen kommentarer: