Søk i denne bloggen

torsdag, mai 25, 2006

I dag krangla jeg

Det å bo på studentby synes jeg egentlig er veldig greit... lav leie i forhold til det private markedet, strøm inkludert, ingen øvrige kostnader (som kommunale avgifter og sånn crap)... og hvis man er riktig så heldig, havner man i en korridor med trivelige folk som man kan bli kjent med og feste med nå og da. Jeg tror også at man virkelig lærer noe av å bo på studentby. Lærer å f.eks. kunne dele ting med andre. Lærer å komme overens med andre. Lærer å ta hensyn til andre.

Jeg har bodd 6 år på studentby nå. 3 år på Sogn og 3 år på Kringsjå. Og det synes jeg er akkurat passe. Begynner å få nok nå. Faktisk helt siden februar-mars har jeg vært lei av å dele kjøkken med så mange. Og i fjor høst hadde jeg noen runder med naboen ang. vasking. Så til august planlegger Anna og jeg å flytte inn på en av de helt nye parleilighetene her på Kringsjå. Da vil leiligheten stå på hennes navn, og jeg trenger strengt tatt ikke å være student. Det er jo nydelig ift at jeg mest sannsynlig går ut i jobb fra neste år. Så får jeg god tid på meg til å se etter leiligheter for kjøp.

Anywho: Et velkjent fenomen på Kringsjå er at det bor sinnssykt mange utlendinger her - spesielt utvekslingsstudenter og de som snylter på systemet. Det er denne siste kategorien som jeg synes er utrolig irriterende. Det er folk som bor her ulovlig. De er ikke studenter, eller fremleier ulovlig, eller bor flere på samme rom. Jeg har sett familier bo på en 10-kvadrats hybel! For øyeblikket er det f.eks. i gangen vår 1 som ikke er student og 2 som bor på en en-manns hybel.

I frysen vår har jeg min "egen" kurv. Det er gjerne sånn når man har bodd her lengst :) First come, first served. En av de polske dudene som bor på den en-manns hybelen, har i det siste tatt og fjerna mine ting og satt sine egne ting i den kurven. Makan til frekkhet! Han kan selvsagt ha sine ting hvor som helst i frysen. Jeg har fjerna hans ting og satt mine ting tilbake igjen. Og dette har gjentatt seg i et par uker. Så i dag konfronterte jeg problemet. Når jeg tenker tilbake på det nå, er det bare komisk :D Vi stod der og krangla om en kurv. Jeg påstod at kurven er min, siden jeg fra dag 1 har hatt mine ting der. Han nekta å tro på det og ville fortsette å ha sine ting i kurven og fjerne mine. Etter hvert begynte han å bruke fysisk vold - han dyttet til meg. Hva gjør man liksom ikke for å få plass i frysekurven? :D Han sa "I don't care" til at jeg hadde min egen plass. Og jeg sa "So I don't care either [about your things]" og fjerna tingene hans. Fyren virka ganske uberegnelig, så heldigvis kom den andre personen (kjæresten) som bor på samme rom som ham. Akkurat da sa jeg "If you talk too much, I'll tell SiO that you are two persons living in one room, and they'll throw you out", hehehe... Likte den! Denne trusselen gjorde at kjæresten innså hvor lite de egentlig hadde å stille opp med. Dermed roet hun ham ned og jeg fortsetter å beholde kurven som min private lagringsplass.

 
 

8 kommentarer:

den gammelfrankiske dialekt sa...

ÅÅÅ, så godt det gjorde å lese denne! You go, girl! Kjenner hvordan raseriet overfor liknende naboer her hos meg kom opp igjen som vonde minner nå; aaaahh. Makan til frekkhet. Jeg håper SIO intensiverer hybelkontrollene sine med mange hundre prosent. Ho ar jou? SIO?

Marthe sa...

ja ja sånn kan det gå når man må kjempe for plassen og matvarene sine. survival of the fittest er netopp det studenthybler er basert på:)
Ble du venn med den forrige naboen igjen da eller er det fortsatt stillingskrig?
Kan anbefale å bo i parhybel, særlig når det er nytt og fresht!

Anonym sa...

Deeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeilig

Lektor Burner sa...

Forrige naboen? Ida? hehe... Hu har ikke vært her sida desember. Og flytter nå ut i disse dager.

Ja, gleder meg til å bo i parleilighet med eget kjøkken og bad :)

Marthe sa...

I see..

Leif-Atle Heen sa...

Bra!

Du burde sagt i fra om at de bor to på ett rom uansett! :-)

Iversen sa...

Men din private lagringsplass er vel ikke større enn de andre gangboernes, regner jeg med? Det er jo helt vanlig at man velger sitt sted å ha ting når man er førstemann, men man får ikke mere plass av den grunn. Jeg regner selvsagt med at du har like stor plass som alle andre.

Med det sagt: Anmeld alle du kan, SiO-snylting er noe fysjomsk.

Lektor Burner sa...

Tar faktisk mye mindre plass enn flere andre gjør!