Søk i denne bloggen

søndag, mai 28, 2006

Kebab

 

Det er ganske morsomt hva en forbinder med ordet "kebab". I Sverige husker jeg kebaben er helt annerledes enn her. Du får gjerne tykke strimler med deilig kjøtt og fersk salat/dressing som tilbehør. Kjøttet smaker rent lammekjøtt. Her i Norge er kebab så å si ensbetydende med opphakka kjøtt i pitabrød med salat og dressing. Jeg har ofte lurt på hva kjøttet egentlig inneholder. Husker jeg forhørte meg med en kebabmann en gang, og han sa at det var for det meste lammekjøtt blanda med vann og mel og annet crap. Kjøttfarse m.a.o.! I Budapest husker jeg kebaben var rullet i lefser (det kan du jo også få i Norge, men det vanlige her er som kjent kebab i pita).

Det som er interessant er at kebabmennene gjerne er av pakistansk, arabisk eller kurdisk opprinnelse. For den formen for kebab beskrevet ovenfor er helt ukjent i de strøkene de dudene kommer fra. Kebab i pita finnes f.eks. ikke i det hele tatt i Pakistan eller Iran. For det første uttales det "kæbab". For det andre forbinder man kæbab kun med grillet kjøtt på spyd - servert gjerne med ris.

I Oslo er det spesielt to steder jeg anbefaler på det sterkeste dersom du skal ut og spise kebab: Bislet Kebab House (som ligger på Pilestredet) og Carmel Grill (som ligger i Dronningsgata). Den førstnevnte er et veldig populært sted. Ofte er det kø ut døra! Jeg pleier å spise stor kebab til 55 kr. Godt kjøtt og nydelig dressing. Og du får virkelig kebab for penga - en stor er STOR. Er jeg supersulten tar jeg kebabtallerken - hinsides mye kebab på en seng med pommes frites. På Carmen Grill kan du føle deg ekstra sunn, for her serveres kalkunkebab. Fantastisk smak og også her nydelig dressing. For en storspiser som meg, blir kanskje ikke stor kebab her så veldig stor, men det er nok kanskje fordi kalkunkjøtt er dyrere enn kjøttfarse :) Kebabtallerken anbefales absolutt på Carmen Grill. Da kan du nemlig velge å få pastaskruer eller deilig ris som tilbehør! Mmmmm

13 kommentarer:

Teflonhjerneanna sa...

Liker ikke så godt sånn "norsk" kebab jeg. (Dvs. sånn i pitabrød el. lefse.) Den beste kebaben jeg vet om er den faren din lager, Chåle kæbab:-D Det er mat det, nammmm....

Teflonhjerneanna sa...

Oi sann, nå merker jeg at jeg fikk sinnssykt lyst på Chåle kæbab... Ååå... Så bæd:-(

Lektor Burner sa...

Til alle andre (uvitende): Chåle kæbab er nasjonalretten i Iran, bestående av ris (da tilberedt på iransk vis - som kort sagt er langkorna ris som serveres "tørt" (ikke klumpete som den norske tilbredningsmåten)), grillet lammekjøtt (enten banka eller i stykker) på spyd, grillet tomat og "såmagh" (som er et litt surt krydder man har på kjøttet). DEEEEEEILIG!!! :) Alle burde prøve denne retten minst én gang i livet.

den slafsende hollender sa...

Fritt etter Bosnias grandprixbidrag 2004: Kebab is what I want, kebab is what I need, down to Bislett, here we go; kebaaab!

teflonpannaanna sa...

Uff, nå er klokka halv fem om morgenen, jeg la meg kl. tolv, men har fremdeles ikke fått sove fordi jeg har så lyst på Chåle kæbab!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lektor Burner sa...

Okeeeeeeeeeeeeeeey!!!

Anonym sa...

Tror ikke jeg har smakt chåle kæbab. Men liker ikke den "norske" kebaben. Eneste stedet jeg bestiller kebab er på carmen grill. Den svenske kebaben er nydelig!

Håper du har hatt en fin helg.

MVH Anna

Lektor Burner sa...

Hø? Er det Anna Bergkvist? *forvirra*

Anonym sa...

Jepp det er meg.... Anna B

Frank T. sa...

Men hold dere unna kebaben på "1001 natt" i Bart City, var sjuk i flere dager etter bikkjematen der ...

Marthe sa...

ordentlig lammekjøtt er best! fikk veldig lyst på chåle kæbab. når skal du lage det til meg og HA?

Lektor Burner sa...

Jeg har aldri lagd den retten før dessverre. Mangler dessuten spyd.

Men jeg kan friste med persiske gryteretter som jeg kan lage :D

Kotoko sa...

Det jeg assosierer med skikkelig kebab er kebaben jeg spiste i Tyrkia:

1. Rent lammekjøtt, grilla på spyd og så strimlet. Ikke særlig krydret, om krydret i det hele tatt.

2. Fersk salat, agurk, tomat og litt løk. No more and no less. IKKE bare salat og mais! Hvem kom på at mais er en del av kebaben egentlig??

3. Jogurt, hvis du vil ha det, men IKKE NOE DRESSING! Særlig ikke sånn ekkel dressing med dill som man får i Norge.

4. Og alt sammen kommer i brød. Skikkelig brød.

Og hva er greia med å ha så mye krydder i det kjøttet?

Er du så uheldig at du ikke liker sterk mat og bestiller en mildere kebab får du bare tre ganger så mye dressing for å skjule kryddersmaken. Bestiller du en mild kebab uten dressing får du egentlig bare en sterk kebab uten dressing. Flott...

Jeg har prøvd et par ganger å spise kebab i norge, men det hele ender med at jeg blir dødskvalm. Jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan noen kan synes det er godt. Det forklarer vel at de fleste spiser det i fylla, for hvem vet hva man skal skylde på dagen derpå: kebaben eller alkoholen?