Søk i denne bloggen

mandag, juni 05, 2006

Det å være gutt

Spørsmålet "Ville jeg heller vært ei jente" har også dukka opp i hodet mitt. Svaret er et klart nei. Misforstå meg rett: Jeg ser ikke bare ulemper med å være jente, men likevel er jeg høyst fornøyd med det kjønnet jeg har blitt tildelt fra naturens side.

 

Et velkjent argument er jo at gutter slipper å få mensen! Jeg vet ikke, men kanskje tror vi mensen er mye verre enn det det egentlig er? Likevel, kjipt å måtte blø i flere dager hver bidige måned. Det sier også seg selv at vi slipper det temperamentet som kjennetegner PMS og perioden som følger.

Et annet like velkjent argument er vel at vi slipper å føde! Vi hører jo stadig at det å føde er det vondeste som finnes (selv om jeg tror det å få alle neglene dratt ut med en tang er vondere). Om ikke smerten er avskrekkende nok, er ikke tanken på å til tider oppleve kvalme og de siste månedene av graviditeten å se ut som ei oppblåst ku så veldig fristende akkurat.

En annen ting jeg har tenkt på, er at vi gutter slipper å måtte hele tida tenke på utseendet vårt. Dvs. vi trenger ikke å sminke oss eller stelle oss så mye som jenter. Har jeg veldig dårlig tid f.eks., holder det med et kvarter fra jeg står opp til jeg går ut døra. Og da ser jeg bra ut! Mens jenter trenger minst én time. Dette er likevel noe jenter kan velge bort, men ustelte jenter er da ikke noe særlig (les: de tror selv de da er ustelte). Poenget er at vi gutter ikke trenger å være opptatt av og bruke mye tid på utseendet for å være attraktive.

Vi kan også oppføre oss ekkelt uten at det egentlig får samme konsekvens som hvis det hadde vært ei jente. Vi kan rape og fjerte - som jo er ganske deilig i uformelle sammenhenger. Det er på en måte noe litt annet med jenter. For ikke å snakke om snusing; det er motbydelig når jenter gjør det.

Generelt sparer vi også mer penger enn jentene. Bare tenk på klær, sminke og smykker. Hos frisøren betaler vi dessuten mye mindre. Og om ikke dét er nok: Menns lønn er jo generelt høyere - og vi er også mye oftere å finne i lederstillinger.

Hmmm... er det ingen spesielle fordeler med å være jente kontra gutt? Joda, jeg må jo innrømme det, selv om de to følgende punktene ikke veier opp for alt det ovennevnte.

Jenter har det supert når det gjelder sjekker'n. Ute på byen kan de liksom velge og vrake. Det er vi gutter som ser ut som noen despo ulvehunder, mens jentene kan trave rundt og sjarmere oss i senk. De er som edderkopper ute på byen; et stort nett som guttene blir fanga i.

Sist men ikke minst: Jenter kan få multiorgasmer.

14 kommentarer:

Anna sa...

Det der med PMS har du iallefall ikke fra meg!! Jeg er jo blid som en sol hele måneden igjennom, er jeg ikke?:-D (Jo, det er jeg...)

Marthe sa...

Det tror jeg faktisk på:) Jeg derimot er urimelig uansett hvilken tid på måneden det er, men fordelen er at jeg kan skylde på PMS. Det kan ikke gutter..

Mohaahaa!

Forresten har jeg ikke spesielt lyst til å være gutt heller. Må være slitsomt med en penis som løfter seg helt ukontrollert bare man ser snurten av noe sensuelt. Hadde jeg hatt det ville jeg sikkert lekt med den hele tiden og det fins jo ikke noe mer usjarmerende enn det..

Anna sa...

Å du... åffår får Sheila egen link å ikke jæi? *Snufs*

den indignerte hollender sa...

Jeg burde vel ikke ta dette innlegget for alvorlig, men skrekk og gru for et fordomsfullt, uintelligent og sexistisk innlegg dette er, hehe!

Og når du ser det hele fra en heterofil gutts ståsted, kan man jo ikke ta det du skriver av vurderinger så veldig alvorlig. Hvem sier at f.eks. at gutter burde kunne slippe unna med et kvarter; du hadde strøket i vurderinga mi, hehe! (Ellers skal alle ha rett til å være så dassete de bare vil, uten å bli sett ned på for det.)

De gammeldagse holdningene til hvordan jenter bør oppføre seg, bør du heller problematisere og forsøke å komme til livs hos deg sjøl, slik at det blir lettere for alle å leve slik de vil, uansett kjønn og legning og til tross for hva andre måtte synes og meine.

For å si det med Madonna: Do you know what it feels like for a girl in this world? Sjøl er jeg bare 40% kvinne (mentalt), så jeg etterlyser de ulike meiningene til alle jentene som leser dette...

Prinsesse Lea sa...

Enig med hollenderen her...

Og du forresten... de multiorgasmene er ikke noe som alle jenter har en gang i uka akkurat ;)

Anna sa...

Takk, Frank, kunne ikke sagt det bedre selv:-) Tenkte jeg skulle gå igjennom noen av punktene dine også, Tony, føler du har tillagt oss jenter (iallefall meg) egenskaper vi strengt tatt ikke har... Når det gjelder mensen, så gjør det meg ABSOLUTT ingenting å ha det fem dager i måneden, det er det minste problemet jeg har for å si det sånn... Og jeg har ennå tilgode å møte den jenta som blir forvandlet til en hunndjevel i denne perioden... Tror ikke PMS og det der er så ille som alle gutter skal ha det til. (Alle jenter også for den sakens skyld, tror mange jenter "skryter" på seg PMS bare for å ha noe å klage over...) Ellers så ser jeg faktisk FREM til det å føde. Ja, sannsynligvis gjør det hinsides vondt, men tenk for en opplevelse da!! Det å trykke et helt menneske ut mellom bena sine:-) Surrealistisk, og det får ALDRI dere gutter NOENSINNE oppleve... Når det gjelder det å tenke på utseendet så tror jeg ikke jenter tenker så mye mer på dette enn gutter... Ja, greit, jenter har en tendens til å klage på vekta ol., men det gjør da jammen meg gutter også!! Ellers så har du jo for så vidt rett til at det gjerne er litt dyrere å være jente med tanke på innkjøp av kosmetikk, klær ol., men da er det jo i det minste bra at vi har ledermenn med bra lønn som kan kjøpe det til oss:-D

Prinsesse Lea sa...

"men da er det jo i det minste bra at vi har ledermenn med bra lønn som kan kjøpe det til oss:-D"

Æsj!!!

Anna sa...

Ironi...

PhunkyPhreak sa...

Jeg kunne ikke vært mer enig med det du sier, Tony!
Vi har det sinnsykt mye enklere på visse punkt, men jentene slipper da litt unna de også..
Militærtjeneste, spandering av drinker på byen, spandering av middag, spandering generelt.. goddamn leeches!
Hvorfor i h11te kan ikke jenter forsørge seg selv? Og ikke kom med den "gentleman" strofen.. Den er utdatert..
Vi må jo kjøpe oss i seng uansett om vi vil eller ikke..
Får vi en rose når dama vil ha oss i seng? neeeida...
*banne*

Lektor Burner sa...

Frank: "Fordomsfullt"? Hadde jeg skrevet det jeg skriver uten å noen gang ha kjent jenter eller vært borti dem, så hadde jeg vært enig. Så dessverre, fordommer er feil ord. MEN når dét er sagt: Det er da ingenting galt med fordommer! Faktisk en veldig god start på å ytre seg om ting. (Hvis det er "fordomsfullt" som i "du har ikke prøvd å være jente"... vel, det er dessverre ikke mulig!).

Ellers synes jeg innlegget mitt er realistisk og tar for seg punkter jeg som gutt synes er veldig greit å slippe (og også et par punkter jeg godt kunne tenke meg også!). Det er liksom harde fakta, så da kan jeg ikke skjønne hva du synes er "uintelligent".

Sexistisk? Ja, klart det. Du trenger ikke å være rakettforsker for å si det om innlegget :) Jeg setter jo selvsagt det å være gutt høyere enn det å være jente på de punktene jeg har nevnt. (Akkurat som Marthes penis-forslag eller Annas PMS-unnskyldning og fødsel - disse er sexistiske også, i ordets retteste forstand - men jeg tar meg ikke nær av de; flott og sexistisk tenker jeg).

"Ellers skal alle ha rett til å være så dassete de bare vil, uten å bli sett ned på for det." --> Helt enig, men sånn er det nå dessverre ikke. Dette blir som "fred på jorden" for meg :) Ingen kan da være uenig i at det er noe helt annet for en gutt å fise vs. ei jente. Eller rape. Eller snuse. Så dette er ikke "gammeldags", Frank, bare sånn virkeligheten er.

Narve Wold sa...

Det viktigste er ikke å bli far, men å delta!!!!!

Leif-Atle Heen sa...

Enig med Tony. Bra å være gutt.

Sexy Sadie sa...

Den der posten var det mest sprengte jeg har lest i bloggene hos folk noensinne. Jeg bare ler og ler og ler.

Tony: Det å være mann er ingen unnskyldning for å være teit.

Lektor Burner sa...

Sprengt er deilig ;)