Søk i denne bloggen

tirsdag, juni 06, 2006

Elendige veier i Norge

Nå som jeg er blitt bilist, er de dårlige veiene i Norge blitt en del av hverdagen min. Det er faktisk ikke uten grunn at folk klager over veistandarden i Norge. Bare sjekk ut denne lenken, hvor en dude har i sin doktorgrad sammenligna veistandarden i Norge med Danmark og Sverige. Konklusjonen er visst at Norge ligger 30-60 år bak når det gjelder veiutbygging. Hvor sykt er det? Og Norge har liksom oljen og skryter på seg for å være "verdens rikeste land".

 
Det nydelige bildet ovenfor er fra Sverige, bare så det er sagt :)

Tidligere på min blogg har jeg skrevet om hva jeg synes er bra og dårlig med Norge (for dere uoppdaterte, sjekk her). Konservative ift. endringer og konservative ift. bruk av penger er veldig lett å se når man sammenligner Norge med andre europeiske land.

Jeg blir så irritert når jeg kjører på dårlige veier i "verdens rikeste land". Det er faktisk ikke å sløse bort penger hvis man bygger nye og bedre veier. Helst burde man bygge firefelts-motorvei fra Kristiansand til Kirkenes. Det som faktisk skjer da, er at staten på sikt sparer pengene som de har brukt. Istedenfor masse små grep der man reparerer veier f.eks. Og ikke minst: man sparer menneskeliv. Og bilistene slipper å irritere seg over dårlige veier. Og bilene kan holde seg bedre.

Hva er egentlig Norges problem?

Må innrømme at jeg mer og mer begynner å forstå hvorfor FrP er blitt et så stort parti. Dessverre.

11 kommentarer:

Marthe sa...

pliiis pliiis ikke stem frp. jeg blir helt desillusjonert for så mange viser seg å stemme frp. skremmende utvikling spør du meg:(

Lektor Burner sa...

Neinei, skal ikke det :) Men som sagt: Jeg forstår grunnene til at det er blitt det andre største partiet.

Marthe sa...

jeg fortår også det, men det gjør meg trist...

PhunkyPhreak sa...

Frp <3

Nå må regjeringa slutte å spy ut penger til all mulig veldedighet og land som har det vanskelig, og heller rydde opp i egne rekker først! Helt ufattelig hvor mye penger som sløses bort på "administrering" av penger og lignende, når dette heller burde vært investert i fordeler for landets beboere..
Nåværende ledere i Norge er medskyldige i at flere og flere blir drept på dårligere og dårligere veier i Norge..

Fuck Høyre! Stem FRP!

Den kjørende hollender sa...

Tony, alle veger (som har trafikk på seg;) trenger vedlikehold før eller seinere, også de deilige vegene du drømmer om her, hehe!

Mye bedre om den rike staten sponser alle nordmenn med hvert sitt småfly; lufta er jo for alle:D

Lektor Burner sa...

Du har heeeelt rett! Men det kreves mindre vedlikehold på en deilig firefelts-motorvei vs. masse smale crappy veier. Det er denne éngangsinvesteringen Norge burde ta seg råd til.

Uansett veier de andre argumentene tyngst: flere menneskeliv spart, færre irriterte bilister og "gladere" biler :)

Mange deilige motorveier i Europa; hvorfor skal ikke Norge ha det? Kun gjerrighet og konservativitet som står i veien, spør du meg.

Joseph sa...

Du har heeeelt rett! Men det kreves mindre vedlikehold på en deilig firefelts-motorvei vs. masse smale crappy veier. Det er denne éngangsinvesteringen Norge burde ta seg råd til.

Uansett veier de andre argumentene tyngst: flere menneskeliv spart, færre irriterte bilister og "gladere" biler :)

Mange deilige motorveier i Europa; hvorfor skal ikke Norge ha det? Kun gjerrighet og konservativitet som står i veien, spør du meg.g konservativitet som står i veien, spør du meg.

Lektor Burner sa...

What???

Frank, the confused queer sa...

Who are you, Joseph?

Our saviour?

HansA;) sa...

Eller hva med bedre kollektivtrafikk? JAAA! God ide! Gode togforbindelser over hele landet, og fine, små veier bussene kan kjøre på. Da blir ikke veiene så slitt, og mange fler tar bussen fordi den fyller deres behov! En god sirkel og vinn-vinnsituasjon, det der.

Snx.

Leif-Atle Heen sa...

Skal du ikke stemme FrP? Hva svarte du i 2001 på dette spørsmålet?