Søk i denne bloggen

tirsdag, juni 13, 2006

Jeg er meg selv

Folk som kjenner meg, vet hvor direkte (som i "bånn ærlig") jeg er. Jeg sier ting rett ut. Hvis du spør meg hva jeg synes er den verste egenskapen, vil jeg nok svare falskhet/uærlighet. Du tenker kanskje at ærlighet i alle situasjoner ikke kan være helt gunstig. Helt enig! Men generelt tror jeg jeg foretrekker ekte personlighet fremfor falsk i flere sammenhenger enn mange andre (man kan være uærlig uten å nødvendigvis være falsk, men ikke falsk uten å være uærlig). Noen eksempler på dagligdags falskhet er:

Folk som kan møte "venner" bare for å møte dem. Fordi det f.eks. er for lenge siden, og man ikke vil ha dårlig samvittighet. Burde nesten fått dårlig samvittighet for å være så falsk!

Folk som har en eller flere venner de egentlig ikke vil ha. Hvorfor ikke bare dumpe dem?

Folk som kan si seg enig i en diskusjon selv om det strider imot deres mening. Altså folk som kan "jatte med" bare for å være enig eller fordi det kanskje er lettere å ikke havne i en diskusjon. Pingler!

Jeg liker veldig godt folk som alltid er seg selv. Nesten uansett kontekst.

Samtidig har jeg full forståelse for kulturrelativistiske "uærligheter". I f.eks. Midtøsten er det mye av det; folk sier gjerne at de alltid står til tjeneste for deg, at de elsker deg - og ja, at de vil dø for deg - uten å selvsagt mene det (hadde de ment det, hadde vel befolkningen vært utryddelsestrua, hehe). Sånt er kultur-koder og jeg synes ikke de har noe med falskhet å gjøre.

8 kommentarer:

Leif-Atle Heen sa...

Ååååå... Er det meningen at jeg skal lese mellom linjene her at du ikke vil være vennen min lenger? Ååååå... Beklynkeligistisk!

Lektor Burner sa...

??

:(

Jeg elsker deg jo, Leif-Atle.

den moralske kalvinist sa...

Tony, du får kaste den første steinen:-)

De fleste kan ikke noe for at de må opptre "falske" iblant; sosiale situasjoner krever det. De færreste er falske bitcher på heltid. Derfor stusser jeg litt over hvor uttalt du er her. Verden er jo ikke svart-kvit.

Lektor Burner sa...

Frank: les en gang til da. Tror nok jeg har tatt høyde for det du sier i innlegget :)

Ebbesen sa...

Man trenger da ikke å være et skolelys for å leve et godt liv!!!!

frank sa...

Einig med deg, Tony, det vart eit litt kunstig forsøk av di eg jo berre måtte laga eit innlegg:P

Tor Gunnar sa...

he he... Fikk meg til å tenke på da jeg var i London og så Millwall - Liverpool (ligacupkamp). Som Liverpoolsupporter var det ganske spenstig når jeg fikk sete midt blant hjemmepublikum (Millwall-fansen altså). For de som ikke vet det bør jeg kanskje nevne at Millwall-fansen anses som Englands mest brutale! Dermed ble det til at jeg ikke våget å juble når Liverpool scoret (0-3) Latet som jeg heiet på Millwall.... hadde sikkert fått grisebank hvis ikke... Ü ..var faktisk en del uroligheter på den kampen, så de måtte sette inn 'opprørspoliti' for å skille de to lags respektive supportere...
Ville nok gjort det samme om igjen - ikke bøffet med hjemmefansen altså!

Ebbesen sa...

Der EEEEEEEEEEEEEEEEER jeg helt på linje med Kirkegaard!