Søk i denne bloggen

onsdag, juni 28, 2006

One wedding and no funerals

Jammen meg på tide med en oppdatering :)

På fredag dro Anna og jeg ned til Kr.sand, Sørlandets hovedstad/perle. På vei nedover fikk jeg følgende nydelige SMS: "Hehe, du skal kjøre Sørlandsporten (hardt) i dag du!;) ..." Da lo jeg godt og lenge :D Ellers la jeg merke til flere utbedringer når det gjelder veistandarden; sist gang jeg kjørte ned var nøyaktig ett år siden og da var det mye mer becrappent.

Hele helga skulle vi bo hos Ingrid, ei snill tjei jeg gikk i klasse med på "Katta". Det var koselig å se henne igjen. Anna og jeg tok en rask bytur samme ettermiddag, før vi, sammen med Ingrid, dro til ei anna tjei ved navnet Tove (som også gikk på "Katta"). Der kom det 15 andre dudes og vi grilla og koste oss.

Dagen etter var den STORE dagen. Hilde, ei god venninne av meg (også fra "Katta"), skulle gifte seg! Dette skulle bli mitt første bryllup i livet, så det var jo stas! (Årvåkne lesere har allerede skjønt at jeg ikke har vært i noe begravelse i hele mitt liv). Først var det i kirken i Søgne (aka "Bondelandet"), også fortsatte opplegget i et lokale. Det var seff mye god mat, bra taler og morsomme aktiviteter. Under et par av talene fikk jeg skikkelig tårer i øynene faktisk. Åååå... følelser... Ved én anledning hadde jeg faktisk lyst å løpe inn på toalettet og silgråte. Så det var nok ikke en emosjonell dag bare for brudeparet :D En av aktivitetene, som jeg dagen før hadde bidratt litt med å utforme, var slik at brudeparet skulle stille hverandre spørsmål om ting de kan ha gjort og den andre tipper ja/nei (sånn som i Klassefesten). Et av spørsmålene lagt inn av meg var "Har jeg noen gang fått bot på 4200 for å ha kjørt inn på innkjøring forbudt i Oslo?" Svaret var "nei" og brudgommen tippa riktig, men da sa bruden "Helt riktig, det var ikke meg, men Tony som fikk det". Åååå, så vondt!

 
 
 
 

Må også nevne at brannalarmen i lokalet gikk midt på natta... etterfulgt av tyverialarmen en halv time senere :D Litt action altså. Ellers observerte jeg noen bryllupskoder:

* Ved at gjestene klinger i glassene sine, ber man brudeparet reise seg og helst stå oppå en stol og kline.
* Det er uhøflig å ta av seg dressjakken før brudgommen har gjort det.
* Det er uhøflig å spise før brudeparet har begynt å spise.

Jeg ble også overraska over hvor lenge et bryllup kan vare. Dette varte i cirka 12 timer. Har hørt at noen kan være mye lenger også! Sykt.

Under bryllupet fikk jeg vite at Frankrike hadde klart å skåre 2 mål og var dermed videre til åttendedelsfinale. Det var en goooood nyhet :) Jeg var så å si sikker på at de var ute av VM. (Og i dag så jeg seff hele kampen, der Frankrike knuste Spania... åååå så godt!).

På søndag ble vi invitert over til Ingrids familie på Langenes. De bor på et veldig idyllisk sted rett ved sjøen. Heldigvis var været kjempefint, så vi dro på båttur. Turen gikk rundt øyene som heter Ny-Hellesund (Monsøya, Helgøya og Kapelløya). Vi kjørte også gjennom Olavsundet, der sagnet sier at sundet ble til ved slag fra Olav den helliges sverd da han var på flukt fra fiendene sine. Ny-Hellesund er også kjent for å ha vært bostedet til Vilhelm Krag.

 
 
 
 

Etter den fantastiske båtturen ble det grillings. Så måtte vi sette kursen mot Oslo. På vei hjem måtte jeg bare nyte god-strekningen før Drammen og fra Drammen til Oslo. Der er det en fartsgrense på 100 km/t. Jeg kjørte i 160 km/t. Det var som å fly! Gav meg skikkelig kick faktisk. Anna sov selvsagt, så hysj hysj.

 

9 kommentarer:

Liten didaktiker sa...

Du har heeeeeeeeeelt rett. Det er gjengs i bryllup at brud og brudgom må reise seg og kysse etter krav fra gjestene, men SÅ kompetente er de ikke!!!!

Leif-Atle Heen sa...

Tjeeeeeeeeeeeere HildA

Anna sa...

Tusen takk for at du leker med livet mitt:-D

Iversen sa...

Et FANTASTISK bilde der på slutten! Deilige greier. Selv har jeg vært i... Hm. Et bryllup hvor jeg bare var tilstede i kjerka, og et hvor jeg måtte være med på hele stasen. Helt alene, så jeg måtte henge med mine stupfulle kusiner hele kvelden. Bruden mente nemlig at det ikke kunne være nødvendig å invitere meg m/samboer, for "hun ante ikke at det var så seriøst". Brudgommen var fetteren min, for øvrig. Jeg har planer om å ikke invitere henne til mitt bryllup heller, og unnskylde meg på samme vis. Det er barnslig, jeg gleder meg. Problemet blir jo om det drøyer og drar før jeg evt gifter meg, da kan det jo fort hende aty familien blir gretne. Dette var en digresjon, og til overmål en veldig usammenhengende sådan. Jeg har ikke tall på antall begravelser jeg har vært i, men jeg har båret fire kister.

Tor Gunnar sa...

Bryllup til Hilde og Tor Inge ja... Håper de får det fint sammen!

Ditt første bryllup!! Håper du sitter igjen med en positiv opplevelse av det! Personlig er jeg litt lei av bryllup....man blir jo alltid minnet om hvor håpløst single man er...he he...

160km\t.....ikke la det bli en vane - du gjør som kjent mer nytte for deg hvis du lever vet du!

Lektor Burner sa...

Ola og Leif: hehehe... lo godt :D

Anna: jeg har alltid kontroll! (kræsja jo med siste bilen jeg hadde).

Takk, Iversen :) Merkelig grunn til å ikke invitere samboeren din altså. Seff må du ta igjen, hehe

Tor G.: Vane nei; useff. Holder meg for det meste innen 10 km/t over fartsgrensa. Da jeg kjørte i 160, var det midt på natta og bare et par andre biler i sikte. Så ingen grunn til å dø ;)

Lektor Burner sa...

Også lagt til bildet av Olavsundet, som dere ser :D Er det ikke nyyyyyyyyyyydelig??

Ebbesen sa...

Det var i min tid, det!

Anonym sa...

her så du søøtt ut..
jessica