Søk i denne bloggen

fredag, juli 14, 2006

Noen filmanbefalinger

Siden jeg begynte å skrive liste over filmer jeg ser (seff takket være Leif!), nærmere bestemt 21.desember 2002, har jeg sett 712 filmer. Egentlig skulle jeg skrevet liste over absolutt alle filmer jeg har sett ever. Men den gang ei. Angrer jo selvsagt på dét. Leif og jeg skal skrive liste for ungene våre fra dag 1.

Jeg har tenkt å anbefale mine kjære lesere noen av de filmene som har gitt meg de aller største opplevelsene siden 21.desember 2002. Misforstå meg rett; disse er ikke mine all-time favoritter, men et lite utvalg blant 712 filmer. Her er det noe for enhver smak: thriller, drama, historisk, western osv. Listen er ikke rangert; det hadde ev. vært vanskelig å rangere den uansett siden alle er såååå sykt bra!!!

Psycho (1960)

 

Denne er nok filmen jeg har sett flest ganger. Den blir bare bedre og bedre for hver gang. Det var også denne filmen som "åpna" filmvitenskapen for meg :) Først da jeg så Psycho, gikk det opp for meg hvor fantastisk film kan være. Siden da har film betydd noe spesielt for meg. Har du ikke sett Psycho, bør du garantert gjøre det! I denne store klassikeren, som nok er den beste filmen Hitchcock har regissert, spiller Anthony Perkins og Janet Leigh. Jeg kan røpe at Psycho er min all-time favorittfilm :D

Scarface (1932/1983) - nyyyydelige mafiafilmer! Originalen fra 1932 er regissert av Howard Hawks, mens nyinnspillingen er regissert av Brian De Palma og Al Pacino har hovedrollen. Begge er seff driiiitbra!

The Green Mile (1999) - en gripende "fengselsfilm" med Tom Hanks som den mest kjente skuespilleren, basert på Stephen Kings roman.

The Truman Show (1998) - en genial og rørende historie blir fortalt i denne filmen, med Jim Carrey i hovedrollen.

Gandhi (1982) - som tittelen avslører, er denne filmen en biografi. En klassiker selvsagt. Regissert av Richard Attenborough; Ben Kingsley spiller Gandhi.

The Pianist (2002) - en meget gripende film regissert av den kjente regissøren Roman Polanski. Samme setting som Schindler's List.

My Left Foot (1989) - basert på en sann historie, handler denne filmen om en fyr som blir født med cerebral parese og må lære seg å gjøre ting, bl.a. skrive og male, med sin venstre fot. Veldig gripende plot! Daniel Day-Lewis spiller hovedrollen.

Hable con ella (2002) - en av de beste, kanskje den beste, Pedro Almodóvar-filmen jeg har sett. Denne bør du ikke gå glipp av hvis du liker en litt annen type film enn den vanlige ;)

You Can't Take It with You (1938) - en rørende film som du gjerne må se sammen med kjæresten/familien din :) Her blir det mye følelser. Med James Stewart, av Frank Capra.

Spartacus (1960) - som Gandhi, er denne også en biografisk-historisk film. Den handler om slaven Spartacus som gjør opprør i det romerske imperiet. En absolutt klassiker, regissert av Stanley Kubrick og med Kirk Douglas i hovedrollen.

Brief Encounter (1945) - en gripende romantisk drama som handler om utroskap. Regissert av den store David lean.

Doctor Zhivago (1965) - også regissert av David Lean. En stor klassiker! Selv om den varer i over 3 timer, er den så full av spenning og romanse at du ikke enser tida ;)

Mrs. Miniver (1942) - husker jeg fikk tårer i øynene da jeg så denne filmen *snufs* Den handler om en familie under andre verdenskrig. Regissert av William Wyler.

Il buono, il brutto, il cattivo (1966) - den velkjente western-regissøren Sergio Leone står bak dette mesterverket, som er den desidert beste western-filmen jeg har sett! Unødvendig å si, men Clint Eastwood i hovedrollen.

La vita è bella (1997) - fikk også tårer i øynene under denne gripende filmen (og det skal mye til før jeg får tårer i øynene av film!). Her blir det utvilsomt mye følelser! Settingen er andre verdenskrig. Regissøren og hovedrolleinnehaveren er en og samme person, nemlig den kjente italieneren Roberto Benigni.

A Simple Plan (1998) - jeg hadde ikke hørt om denne filmen før jeg så den! Men sinnssykt så spennende den var! En film du aldri kommer til å glemme. I rollene finner du Bridget Fonda og Billy Bob Thornton.

Ja, da er det bare å løpe og leie/kjøpe :)

3 kommentarer:

Bo Hermansson sa...

Jeg savner "Mannen som ikke kunne le" på lista di, men det er sikkert en glipp!:-)

Sørengen sa...

Sjekk ut denne linken!!!

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/europe/5179256.stm

FETT!!!

Tor Gunnar sa...

Javel!
Nå er du endelig tilbake på linklista. Fatter ikke hvordan du forsvant, men...
Et knippe gode filmer: The Bourne identity (Jason Bourne), Remenber the Titans, Patch Adams, Braveheart, Gladiator, Forrest Gump, Band of Brothers, mm.