Søk i denne bloggen

onsdag, august 23, 2006

United 93 - den måtte jo komme!

På søndag var jeg og så United 93 på kino. En rørende film som virkelig tar deg med til den dagen det skjedde, nemlig 9/11. Men i ettertid har jeg veldig ambivalente følelser om denne filmen. Jeg spør meg selv hva tanken bak denne filmen er. Ja, tjene penger selvsagt, men det er noe mer... Ja, hylle og minnes de døde... noe mer?

Ja, det tror jeg. Filmen starter med at du ser den ene av flykaprerne sitter i senga og leser høyt i Koranen dagen før kapringen skal finne sted. Under kapringen hører du dem drepe i Allahs navn. Bak spakene i cockpiten hører du dem be til Allah i faste muslimske bønnerop. Gjennom hele filmen er koblingen islam = ond veldig klar.

 
 
 

Amerikanerne ber Fader Vår når flyet holder på å styrte. Altså finner vi religiøs kobling den veien også, men da selvsagt i positiv forstand. For det er jo de uskyldige sivile som ber.

Nå tror ikke jeg at alle er så dumme at de blir overbevist om at kapringen hadde med islam å gjøre. Islamsk fanatisme kan hende, men ikke islam. Men dessverre finnes det mange ureflekterte folk der ute. Og mange unge også. Jeg er redd denne uheldige koblingen skaper mer fremmedhat og flere stereotypier enn det de måtte ha fra før.

Også synes jeg ærlig talt det er litt småkvalmt at det blir laget en film om de få som døde i USA, når man tar i betraktning alle de folka som har dødd under krigene i Irak og Afghanistan. Den som har makta og pengene får fortelle sin versjon av historien m.a.o. De amerikanerne som døde får sin hyllest. Og vi i Europa går god for det.

Skulle nok bare venta med å se filmen til den kom på DVD, tenker jeg nå!

4 kommentarer:

Marthe sa...

Klok vurdering som jeg skal ta med meg. Har vært litt ambivalent til å se den. Mye fordi jeg ikke orker sånn "Muslimer er onde, kristne er gode og uskyldige"

En rar verden vi lever i..

Det er forresten en stående invitasjon til synsing på bloggen min under antirasistisk bloggstafett:)

HansA;) sa...

Flott beskrivelse av den typen filmer. Kommer neppe til å se den nå, nå som jeg har fått bekrefta alle fordommene mine mot den filmen.

Tor Gunnar sa...

Jeg ser ikke helt det store problemet med at islam kobles så sterkt inn i filmen. Det er ikke der problemet ligger tror jeg. Terroristene, eller de muslimske fantatikerne om du vil, gjorde dette med en dyp religiøs overbevisning om at de tjenestegjorde Allah. De mente de ville dø som martyrer i krig mot de ugudelige. Derfor er det i høyeste grad en link mellom islam og 11/9-terroren (her kan riktignok andre muslimer påstå at terroristene misbrukte islam, og at islam derfor ikke eksponeres slik den egentlig er).

Det som imidlertid blir et problem, etter min mening, er når folk ikke klarer å skille mellom fanatiske og moderate muslimer. I likhet med kristendommen finner man også i islam en rekke ulike retninger. Her er det viktig at man ikke dømmer alle på bakgrunn av galskapen til et fåtall.

Jeg beundrer 'martyrenes' selvoppofrelse og sterke tro på noe annet enn seg selv, men måten de rammer sivile på finner jeg avskyelig. Her burde kanskje de moderate muslimene vært langt mer tydelige på at de finner slike terrorangrep gudsfiendtlige?

Jeg tror både folk i vest og øst har en rekke ting å lære - kanskje først og fremst at kjærligheten er sterkere enn frykten?!

Lektor Burner sa...

Ja, da er vi jo enige da :) Det er jo denne koblingen islam=ond som jeg er redd bare forsterker uvitende/fordomsfulle menneskers fremmedhat.

Fanatisk islam hadde med 11/9 å gjøre. Ikke islam. Etter filmen sitter du igjen med inntrykket islam=ond religion, dessverre.