Søk i denne bloggen

lørdag, september 30, 2006

Alfabetisering

I går vikarierte jeg på Skullerud voksenopplæring. Det var ganske spesielt, for det var en alfabetiseringsklasse, dvs. voksne analfabeter som skal lære seg norsk! Jeg hadde ikke noe erfaring fra dette tidligere. De kunne verken lese eller skrive. 9 bokstaver i det norske alfabetet hadde de lært. Noen muntlige fraser kunne de. Men det var det.

Det var en merkverdig opplevelse. Akkurat som å ha med 1.klassinger å gjøre. F.eks. delte jeg ut bokstavkort med de 9 bokstavene de hadde lært, og jeg så at et par av dem med en gang stokka sammen 3 av de bokstavene til ordet mat. Nice!

Det kan jammen meg ikke være lett å være analfabet i Vesten der skriften spiller en så stor rolle.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oi! Det hørtes virkelig utfordrende ut, sporty av deg å ta utfordringen på strak arm:-)

Anna sa...

Det var jeg som skrev forrige kommentar, var bare litt kjapp med å trykke på "publiseringsknappen":-)

Marthe sa...

Mat er viktig, og alfabet er viktig. Du hjelper til med alfabetet og det er jo et steg på veien:) Må jo være et utrolig handikap og ikke kunne lese eller skrive..