Søk i denne bloggen

lørdag, september 02, 2006

Tommy Sharif: hold kjeft!

På fredag var jeg på innspillingen av Først og Sist. Der var ”Dekk-Tommy” en av gjestene. Jeg reagerer sterkt på hans generalisering og fremstilling av det å være innvandrer i Norge. Han kom med seg selv som eksempel, født og oppvokst i Norge, ingen høyere utdannelse og fattig familie. ”Jeg må oppføre meg her, ellers kan jeg bare dra tilbake til Pakistan”, ”innvandrere må slutte å klage og være tilfreds med de jobbene de får”. Man fikk inntrykk av at innvandrere som gruppe er underdanige nordmenn og må til enhver tid oppføre seg ”norsk”. Og videre satt man igjen med inntrykket av at alle andre innvandrere vil det samme som ham, nemlig bli norsk. Uttalelsene hans var også en hån mot ressurssterke og høyt utdannede innvandrere som ikke får jobb pga ”rart” navn eller hudfarge.

Sannheten er at innvandrere er en svært heterogen gruppe. Familien min for eksempel valgte ikke å komme til Norge; vi ble sendt hit av FN når vi egentlig ville til USA! Det finnes også innvandrere som er her midlertidig, for eksempel pga krig i hjemlandet, og som bare sitter og venter på å komme seg tilbake til sitt kjære hjemland. Selvfølgelig skal vi oppføre oss, men det gjelder jo alle, også nordmenn. Dekk-Tommy forsterker de fordommene og stereotypiene som finnes der ute: innvandrere som gruppe har en tendens til å ikke oppføre seg.

Det er ikke noe tvil om at det foregår etnisk diskriminering på arbeidsmarkedet. Dette kan man bl.a. lese om på IMDI.no. Det viser seg at mange innvandrere opplever å bli utestengt, utnyttet og nedvurdert på arbeidsmarkedet. Vi har i mediene sett eksempler på innvandrere med legeutdanning som må finne seg i å være vasker. Ingeniører som må jobbe i kantiner. Hvorfor skal de innvandrerne som blir diskriminert på arbeidsmarkedet, og som opplever å ikke få den jobben de er kvalifisert til på grunnlag av etnisitet, være tilfreds med hvilken som helst jobb?

13 kommentarer:

Tiqui sa...

Ja, jeg er enig med deg. Hvorfor skal skille gå mellom innvandrere og nordmenn? Hvorfor kan ikke kategoriene heller dreie seg om leger, ingeniører, utdannede og alle andre kategorier som beskriver cv og ferdigheter istedet for geografisk opprinnelse? Norske ingeniører ville ikke tatt en vaskejobb, så hvis innvandrere skal oppføre seg "norsk", så er det vel naturlig at _alle_ ingeniører ønsker seg en ingeniør-jobb og å bruke sine egne ferdigheter?

Opprørt hollender sa...

Hell 2 da yeah!!!

saccarina sa...

Godt sagt!

Det er tankevekkende når du trekker frem at familien din egentlig ville et annet land. Mange nordmenn, også blant de "innvandrervennlige", går nok med en delvis undertrykt forestilling om at mennesker som kommer som flyktninger eller asylsøkere til Norge bør være takknemlige for å ha kommet til et så flott land og dermed bør de ikke forvente mer. At Norge ikke alltid er så flott for alle kan være vanskelig å forstå for oss som ikke møter de samme hindre når det gjelder å få seg jobb, få godkjent utdanning, skaffe seg bolig eller få lån. Jevnlige påminnere er nødvendig. Utsagn som de Tommy Sharif kommer med spiller rett i lomma på de som mest standhaftig hevder at innvandrere er en belastning for landet og velferdssystemet.

i1277 sa...

Jeg er enig i at han bagatelliserer problemene man kan stå ovenfor som innvanndrer i Norge. Men utspillene hans kan vel virke begge veier, ikke bare til det negative. Jeg tror for eksempel de er vel egnet til å minske skepsisen til innvandrere fra endel uvitende personer. Og uten at jeg har så mye tro på "the American Dream" skal man ikke se bort fra at hans suksess kan virke inspirerende for mange unge innvandrere.

Når han snakker om at "hvis dere synes det er så ille, her, hvorfor reiser dere ikke hjem", så er dette noe som faktisk gir gjenklang hos veldig mange nordmenn, ikke bare grumsete nordmenn. Når endel miljøer kun har forakt til overs for Norge og norske verdier, så er det et alvorlig problem. Et samfunn er en ordning der man drar et felles lass sammen, der man jobber både for seg selv og for hverandre, for å få dette til å fungere er man nødt til å ha en felles plattform. Det er ikke det at alle må bli like, også nordmenn kommer i alskens varianter hva angår yrker, subkulturer og holdninger, men visse overordnede verdier må man enes om, eller i hvert fall enes om å respektere.

Lektor Burner sa...

Takk for flotte kommentarer :)

Jeg er litt nysgjerrig på hvem Saccarina og i1277 er, men uansett alltid hyggelig med nye folk!

i1277: Vet du om noen miljøer som kun har forakt for Norge og norske verdier? Hva er egentlig verdier som kun kan sies å være norske?

Prinsesse Lea sa...

Kjempebra skrevet! Jeg tror det er mange nordmenn som ikke helt klarer å ta inn det der med at noen faktisk ikke ønsker å være her, men har kommet til landet fordi de må. "Norge er jo best i verden, hvorfor skal de ikke ville være her?"

i1277 sa...

I like måde, hyggelig å støte på nye folk i bloggebyen...:)

Jeg får presisere at jeg med "norske verdier" mener verdier som ("tilfeldigvis") forfektes i dette landet, ikke at nordmenn på noen måte har eiendoms- eller opphavsrett på disse verdiene. Og i utgangspunktet er det ikke snakk om noen spesielle verdier, men rett og slett det sett av normer og verdisyn som til enhver tid praktiseres/forsøksvis etterleves i et samfunn. Disse verdiene var altså ikke nødvendigvis de samme for femti eller hundre år siden som de er nå, men for at et samfunn skal fungere må man som sagt dele visse kjøreregler.

Når det er sagt kan jeg jo godt komme med eksempler på verdier som er viktige for oss i dag: Likeverd (mellom kjønn, og mellom folk av ulike klasser), toleranse (for eksempel ovenfor folk med annen bakgrunn eller seksuell legning) og solidaritet/samfunnsånd, altså at man har en lojalitet til det samfunnet man er en del av, fredelige konfliktløsningsformer (kan av enkelte oppfattes som "pysete", "æreløs" eller "anti-macho").

Og ja, dersom du ikke visste det, så eksisterer det innvandrermiljøer som ser ned på norsk (eller egentlig vestlig) kultur, fordi verdiene er så uforenelige med deres egne. Dette er ikke på noen måte unaturlig, ettersom det gjerne er snakk om sterkt religiøse miljøer, fra deres synspunkt kan den manglende religiøse forankringen i Norge lett forveksles med manglende moral. Dette er særlig problematisk i forbindelse med synet på kvinners rolle.

Lektor Burner sa...

Takk prinsesse lea :)

i1277: Takk for elaborering. Men de verdiene du nevner føler jeg er kontroversielle til og med blant etniske nordmenn. Kan være konservative nordmenn. Religiøse nordmenn. Gjerrige nordmenn. Nordmenn med fremmedfrykt. Rasistiske nordmenn.

HansA;) sa...

Tony, dette var et kjempebra førsteinnlegg. Jeg syntes mannen var sympatisk, men reagerte da han antydet at hvis man ikke har noe å bidra med til Norge, kan man bare pelle seg til et annet (og dårligere?) land. Jeg har aldri følt at jeg "skylder" Norge å bidra med noe ekstraordinært, og jeg synes det er helt fjernt at innvandrere (om de er født i landet eller ikke) skal føle det. Tanken om at man skal plasseres i et land som straff eller belønning for hvor mye man kan bidra med virker helt merkelig.

HansA;) sa...

"Du har tjent hundre milliarder på å selge dekk, og gir sjuhundretusen til Forenede Kjendisers Pr- og Veldedighetsforening - kult, du kan få bo i Norge.

Du, derimot, har tjent to tusen på å vaske dasser (selv om du er utdanna ingeniør) og gir ikke mer enn en slapp hundrings til TVaksjonen. Sorry mac, du får nøye deg med polsk landsbygd.

Neste!"

hilde sa...

Mye interessant her.. Det er alltid trist og tragisk når noen ikke får en jobb pga utseende, religion, hudfarge, navn osv..

Men jeg tror det er en viktig ting å bite seg merke i når det gjelder arbeidsmarkedet: (så klart skal man fortsette å jobbe for respekt og likestilling på alle fronter) Men, så sant man ikke blir ansatt i staten eller i kommunen er nøkkelen til jobb at man kjenner noen OG har arbeidserfaring!

Jeg har aldri jobbet fast med noe jeg er utdannet som, og jeg har jobbet (deltid) siden jeg var ca 15 - dvs i ca 11år. I de to første ukene av juni prøde jeg å sjonglere 4 jobber, 2 fulle og 2 deltid. Jeg har nå 100% fast stilling - fordi jeg kjenner noen. Jeg har selv jobbet som sjef - og hatt ansvaret for ansettelser.. og jeg vet en ting: Man ansetter helst noen man kjenner, eller kjenner noen som kjenner - og noen som har gode referanser.. Enten begge deler eller så det siste.. og har de ikke noe som helst arbeidserfaring, så er det under sterk tvil at de evt blir ansatt - selv om intervju og cv ellers var perfekt - hvis jeg mot formodning ikke hadde flere søkere med referanser.

Men helst ansatte jeg folk jeg ble anbefalt. Urettferdig? ja, mulig det - men de visste jeg i alle fall ville gjøre en god jobb.

I kommunesektor og i staten er riktig utdannelse viktigst, men i det private næringsliv er ikke det nødvendigvis det som betyr noe som helst.

Arbeidsmarkedet i dag er ikke så hardt - det er lett å få jobb, men det er ikke nødvendigvis lett å få drømmejobben på første forsøk.. Det er helst bare som lærer i fast stilling at jobbmarkedet er så og si umulig.

Derfor reagerer jeg generelt på folk som klager på at de ikke får drømmejobben. Man må enten gå gradene - ved å starte på bunnen - og gjerne kjenne de riktige folkene - eller ha usansynlig flaks!!

Jeg tror også mange nyutdannede har litt vel store forhåpninger når de er ferdige på skolen - og dermed takker de nei til roller som kan bli viktige fordi de ser på dem som "uværdige". Spør Røkke og Stein Erik Hagen hvor de startet? Eller Rockefeller og Bill Gates i USA?

Desverre velger en del å heller gå arbeidsledig enn å ta til takke med noe mindre enn drømmejobben. Dermed mister de nøklene til suksess; kjennskap og erfaring.

Min mann fikk nettopp ny jobb. Han ble hentet til en sjefstilling med svært god årsinntekt. Jobben er i et stor-konsern med tusen arbeidstakere. Han skal jobbe med noe som er så utrolig langt ifra hans utdannelse - men absolutt en drømmejobb. Hvorfor fikk han den? Han søkte ikke engang.. Han ble hentet fordi noen kjente ham, og fordi han hadde gode referanser fra tidligere og lignende jobber..

Enten man nå er fra Bærum, Søgne eller Pakistan så er det utrolig viktig å være tro i det små. Har du ikke jobb - få deg en jobb. Om det er vasking eller søppeltømming så er det en jobb som kan få deg videre til neste skritt på stigen.. Det må være utgangspunktet. En fremtidig sjef vil ikke nødvendigvis se på det som en dritt-jobb, men som et bevis på arbeidsvillighet. Og kanskje du vasker for noen som kjenner dem du egentlig vil jobbe for? Gjør en så god jobb at dem du er ansatt hos ikke vil la deg gå! Og aldri klag på jobben - hvis ikke det er brudd på arbeidsmiljøloven.. Sjefer nærer generell mistillitt til sytete arbeidstakere.

Lykke til og god jobb!

Anonym sa...

"Når det er sagt kan jeg jo godt komme med eksempler på verdier som er viktige for oss i dag: Likeverd (mellom kjønn, og mellom folk av ulike klasser), toleranse (for eksempel ovenfor folk med annen bakgrunn eller seksuell legning) og solidaritet/samfunnsånd, altså at man har en lojalitet til det samfunnet man er en del av, fredelige konfliktløsningsformer (kan av enkelte oppfattes som "pysete", "æreløs" eller "anti-macho")."


"6:03 PM
Tony sier...

i1277: Takk for elaborering. Men de verdiene du nevner føler jeg er kontroversielle til og med blant etniske nordmenn. Kan være konservative nordmenn. Religiøse nordmenn. Gjerrige nordmenn. Nordmenn med fremmedfrykt. Rasistiske nordmenn."

---------

Forstår jeg deg rett Tony at du ikke støtter likeverd mellom kjønn og klasser, toleranse for folk med annen seksuell legning, solidaritet og samfunnsånd til Norge og fredelige konfliktløsningsformer?

Passer ikke Sharif's private mening med din offer-identitet og derfor burde han "holde kjeft?"

Interessant..

Samson

Lektor Burner sa...

What??!! Må si at jeg ikke ANER hva du snakker om, "Samson" :) Sitatene du trekker fram og spørsmålet du stiller henger jo ikke sammen i det hele tatt.

Men svar på spørsmålet er uansett - selvsagt - JA, jeg støtter slike verdier. Det trodde jeg da gikk klart fram av innlegget + av andre innlegg for øvrig på bloggen.

Har du blogg Samson? :D