Søk i denne bloggen

tirsdag, desember 19, 2006

Merry Christmas to You All

En milepæl er nådd. En æra er over. Jeg er endelig ferdig med utdannelsen og er klar som et egg til å ta fatt på lektorgjerningen :D



Hvordan har året 2006 vært? Studiemessig har det egentlig ikke vært store greiene. Mye dårlig/utdatert pensum og mye elendig undervisning. Men jeg gjorde selvsagt det beste ut av det, for praktisk-pedagogisk utdanning må man jo som kjent enhver lærer ha. Lærte jeg noe? Selv om jeg fra før av var klar over kompleksiteten og mangefasettertheten ved læreryrket, har graden av dette gått mer og mer opp for meg gjennom PPU-studiet. I praksis er vi lærere - i tillegg til å være ambassadører for våre fag - oppdragere, veiledere, terapeuter, rollemodeller, funksjonærer, forskere osv. Det er bare så ufattelig mye en lærer skal forholde seg til, og det tror jeg faktisk er kun de som har vært ute i skolen som vet hva jeg snakker om. (Derfor det er helt crazy ass å ha siv.ing. Clemet eller trykkeren Djupedal som "kunnskapsministre"). Jeg har også innsett viktigheten av å ta eleven på alvor. Å bry seg om hver eneste elev og få dem til å føle seg spesielle. Og jeg har forstått viktigheten av å ikke ta noe for gitt - da tenker jeg gjerne på fagstoff og at elever får med seg informasjon. Det er alltid bedre å si en ting en gang for mye enn en gang for lite. Ellers har det overraska meg at dagens ungdom stort sett ikke liker å snakke engelsk! Jeg trodde de var trygge på muntlig engelsk og at engelsk hadde en høy status som fag. Men den gang ei.

Fredag 15.desember var som kjent min siste dag på PPU. Da hadde jeg muntlig eksamen, og fikk A, deilig nok var jeg den eneste kandidaten i gruppa den dagen som fikk det. Jeg var selvsagt sinnssykt happy, eller mæææææææd happy, og var ute med PPU-gjengen for å feire. Da skulle det tas helt av... og det gjorde det. Først var vi på vår lokale pøbb på Blindern. Drikkingen begynte kl.17.30 :D På pøbben var det en av dudene som bare for kødd løfta meg og løp - men dessverre traff hodet mitt betongtaket og jeg fikk AU. Dette skulle vise seg å få uante konsekvenser senere. Da vi dro ut på byen, nærmere bestemt Frogner, bøtta jeg nedpå med champagne. Formen var veldig bra... helt til de stengte og vi skulle hjem. Da opplevde jeg faktisk å få blackout - som egentlig var skummelt, men skummelt på en kul måte. Klarte ikke å stå på egne ben lenger. Også husker jeg ikke en dritt fra vi hadde forlatt utestedet til jeg våkna på legevakten. Dudene tok ingen sjanser, siden jeg hadde dænga hodet tidligere i natt, og frakta meg faktisk til legevakten. Der lå jeg til kl.08.00 - men klarte da å stå på egne ben - og kunne dra hjem. Legen der skal ha sagt "Nå skulle elevene ha sett ham", hahahaha... Og i rapporten vi fikk hjem, står det "Nyutdannet lektor vært ute og feiret sammen med venner og denget hodet i veggen". Tror det var viktig for dem å vite at jeg ikke er et dophue eller kriminell, for det var ganske mange rare skjebner som ankom legevakten ja. Uansett: Takk til alle aktørene i dette dramaet som utartet seg på min første dag som ferdigutdanna: Camilla, Ola, Frank, Evelyn og Vibeke. Jeg skylder dere en øl (på deling). Spesiell takk til Ola, som først hadde kommet seg til meg i håp om å se et livlig nachspiel - til å få en telefon om at jeg er hos legevakten og dermed løpe som en gal mann ned til Majorstua og ta taxi derfra tidlig på morran. Det hele høres kanskje litt vel dramatisk ut; jeg trengte jo i bunn og grunn bare søvn, men som sagt ønska ikke gæbene og gæbinnene (for å bruke et ærendalsuttrykk) å ta noen sjanser.

Når det gjelder kjærligheten, tok det ikke lang tid før jeg trodde på den igjen. Den 3.november ble jeg sammen med Camilla. Hun tok også PPU sammen med meg i år, med fagene engelsk og fransk. Ei trivelig og sprek skjei på 28 fra Bergen :) Hun jobber deltid på SATS, som fønk- og aerobicinstruktør. Jeg må få med at jeg er grasalt misunnelig på at hun kan flytende fransk. Ååååå, fransk.

Jobbmessig har det heller vært et ganske rolig år. Det er ikke akkurat lett å kombinere PPU-studier (spes. pga praksis) med deltidsjobb. Dette får meg til å skrive litt om hva som skjer i 2007:

Jeg skal begynne å jobbe på den skolen jeg hadde praksis på, nemlig Bjertnes vgs. i Nittedal. Der skal jeg ha engelsk og samfunnslære (ca. 90 % stilling). Jeg skal fortsette å engasjere meg i MiFA, og også kanskje være skolebesøker igjen for UiO. Aschehoug vil også ha en bit av meg - og der skal jeg faktisk nå på onsdag for å snakke om hva jeg kan bidra med. Det er så vidt jeg vet snakk om å være med og skrive en lærebok i engelsk for vgs. Deeeeeeilig! Stas hvis det blir noe av :) Tenk å få navnet sitt på omslaget på en lærebok! Ellers, om ikke alt dette, pluss ett kurs på Blindern, skulle ta knekken på meg, kan jeg velge å vikariere på voksenopplæringer på kveldstid :D Det blir m.a.o. en travel vår!

Men akkurat nå - NÅ - så gleder jeg meg til å komme meg ned til Spania og nyte ferien sammen med foreldrene mine. Jeg reiser 25.desember og kommer tilbake igjen den 12.januar. Blir digg å spise masse deilig persisk mat, mmmmmmmmmmm...

Da gjenstår det bare å ønske dere alle sammen en riktig god og fredelig jul OG et godt nytt år!!! :D

8 kommentarer:

Leif-Atle Heen sa...

Woot? Hvorfor sa du ikke noe om blackouten på søndag? Og hvorfor sa du ikke noe om søndagen her? :-)

Lektor Burner sa...

1. Surprise.
2. Passa ikke i den umiddelbare spatiale og temporale konteksten :D

Mor Teresa, også kalla Frank sa...

Gratulerer så mykje med vel overstått(på alle måtar, haha)! (Du spyr mykje slim, du:P)

Elles er eg særs glad på dine vegner når det gjeld kjærleiken òg, og vonar du fær ei retteleg god jól/feliz navidad i Spania:-)

Og heilt einig i dei pedagogiske kommentarane;)

Eilert sa...

Gratulerer med ferdig utdanning!Tittelen din må brukes fullt ut,som på postkasse,graveres på bil og på egen lue:D
Lykke til!

Marthe sa...

gratulerer! godt å høre at du har overlevd feiringa:) god jul og godt nyttår!

Bobby Burner sa...

more info on the "blackout" is a MUST!

Anonym sa...

God jul!

Kjetil sa...

GOD JUL, Tony!!!