Søk i denne bloggen

mandag, desember 25, 2006

Thrillerferden til Spania



Flyet til Spania skulle gå kl.07.20 i dag morges. Man må som kjent være på flyplassen i god tid før; helst 2 timer før avgang, senest 45 minutter før. Jeg sjekka flybussens og flytogets ruter og kom fram til at jeg hadde tre valg: 1) ta nest siste T-banen til sentrum (og spare taxipenger), og deretter ta siste flytoget til Gardermoen og være der 4-5 timer før innsjekkingstid 2) ta siste T-banen til sentrum (og da også spare taxipenger), og henge på Oslo S i ca. 4 timer før første flytog skulle gå, eller 3) ta taxi til sentrum kl.4 og deretter ta flytoget slik at jeg kom tidsnok til innsjekking. Det siste alternativet var selvsagt mest attraktivt, siden jeg slapp å måtte vente i så mange timer. Ulempen var at det koster ganske så mye å ta taxi 1.juledag. Jeg gikk for dette siste alternativet. Neste steg var å bestemme om jeg skulle få meg noen få timers søvn eller ha våkennatt. Jeg er tilhenger av å sove minst 6 timer, ellers synes jeg faktisk det er bedre med våkennatt. Og våkennatt det ble. Et siste valg jeg måtte ta, var om jeg skulle gamble på å bare bestille taxi direkte, eller forhåndsbestille. Jeg hadde aldri forhåndsbestilt før, men tenkte det må være lurt siden det nok mest sannsynlig er mye taxitrafikk på en natt som denne.

Taxien kom som bestilt presist kl.04.00. Da sjåføren ringte meg, hadde jeg nettopp kommet ut av dusjen. Så da kasta jeg på meg klærne og skyndte meg ut. Til min store forbauselse var taksameteret på hele 137 kroner!!! Sjåføren mente det skyldtes at 1) det er helligdag og 2) jeg hadde forhåndsbestilt. Forhåndsbestilling var visst ikke nødvendig, men sjåføren la til at det hadde vært mye trafikk fram til kl.2. Så da tenkte jeg "vel, vel... bra jeg ikke gambla likevel... blir vel på rundt 250 kroner når vi er framme på Oslo S". Men den gang ei. Taksameteret stoppa sykt nok på 354 kroner. Hvor møther føkkings sykt er det! Jeg hadde lyst å skrike "WHAT THE ASS!!!", men gjorde selvsagt ikke det :)

Nå kommer det mest interessante: Oslo S var helt dødt. Alt var stengt. Gitter og greier. Flytog in my dreams. Taxisjåførene som stod i kø der, alle pakkiser selvsagt, mente dette skjedde hvert eneste år - at folk tror flytoget går 1.juledag, men at det ikke går. Jeg "visste" toget skulle gå, for jeg hadde jo sjekka det på nettet. Og på nettsidene til flytoget står det at 1.juledag går flytoget en gang i timen fra alle stasjoner. Jeg venta og venta... det kom en vekter som skulle på jobb på Gardermoen, og som visst pleier å ta flytoget dit; han ringte og hørte, og fikk bekrefta at det ikke går noe flytog før nærmere kl.7. Det var jo helt uaktuelt, for jeg måtte være på Gardermoen senest halv sju. Senest!

Det kom en annen dude som også skulle ta flytoget. Han skulle også til Alicante! For et sammentreff! Vekteren tilbød oss å kjøre oss til bussterminalen, slik at vi kunne sjekke om flybussen gikk. Jeg "visste" også at flybussen skulle gå - igjen ifølge nettet. Vi var der kl.04.50. På vei dit så vi faktisk flybussen. Etterpå skjønte vi at den gikk ti over halv hver time. D'oh! Vi begynte å bli rimelig despo. Plutselig trodde vi vi stod på feil plattform, og løp med all bagasjen som gale beist rundt på bussterminalen. Så fant vi ut at det var riktig plattform den vi var på. Shit! Nå var klokka 05.00. Flybussen kom! Passasjerer gikk av, og vi ville i god tro hive inn bagasjen vår i bagasjerommet, men sjåføren sa "åh! Ikke før ti over halv seks". Hvilket ville si at vi ville være på flyplassen akkurat tidsnok - hvis alt gikk som det skulle. Kunne vi gamble?

Sverre, som den kule duden jeg traff het, sa plutselig "jeg har en bil da... men den er firmaets... og hva gjør vi med bilen når vi kommer fram på Gardermoen...?". Han er tekniker i Hafslund. Vi var ganske så mæææd despo nå, så vi bestemte oss for å bare rekke flyet, også tenke på alt det andre etterpå. Så vi gikk fra bussterminalen til Grønland, der Sverre bor, og kjørte derfra til Gardermoen. Vi var vel fremme kl.06. Sykt nok kjørte vi forbi flybussen på vei dit. Det hele virka så surrealistisk.

Men flyet rakk vi - med god margin.

8 kommentarer:

HansA;) sa...

OH MY GODS!!!

Du sender vel selvsagt klage og forteller at du hadde sjekka nettet og at det som står der er feil - og at det skapte et helvete for dere?

God jul, forresten, og godt nyttår!

Anna sa...

Hva!! Så sykt!! Nesten så jeg ikke tror på deg:) Jaja, det skal sannelig ikke være lett!

Leif-Atle Heen sa...

Nicealooney!

Eilert sa...

Hehe,der var du close til et hjerteinfarkt:-)

Iversen sa...

Nydelig!

Marthe sa...

ooo mitt verste mareritt..

Flying Dutchman sa...

Det får'n effimeg si! Bra det løste seg, og dette skal jeg huske... Jeg opplevde forresten noe liknende i London og et fly som skulle gå samtidig med ditt; første tbaneavgang som føkka opp det meste, men flyetmannskapet var heldigvis snille å vente på oss, sjøl om det innebar løping med all baggasje etter fem uker i England gjennom hele Heathrow, doh, pes!!

Godt nytt år fra alle oss på Berg;)

Anna sa...

Nå må du se å oppdatere bloggen din snart, din lektorslask:-D Tross alt ikke så mange festlige ting å ta seg til her på lesesalen..