Søk i denne bloggen

lørdag, februar 10, 2007

Fri syre for alle

Denne overskriften var visst å se på en plakat utafor en frisørsalong. Jaja, morsomt med orddelingsfeil! Min favoritt er "pult ost" :D

I går var jeg hos frisøren. Det var lenge siden sist, for vanligvis pleier jeg å klippe meg sjøl. Da jeg satt i stolen og ble klipt, kom jeg til å tenke på det jeg lenge har lurt på: hvorfor er det sånn at jenter må betale mer enn gutter for klipp?



Denne gangen tok jeg sjansen og stilte spørsmålet til frisørinnen. Først sa hu "ja, det stemmer at det er sånn". Også la jeg til "for det er jo ganske rart ... gutter med langt hår som kanskje vil style like mye som jenter, betaler de også samme pris som vanlig gutteklipp?". "Ja".

Heldigvis var hu helt enig med meg i at det er et underlig fenomen. Hu sa også at prisene holder på å jevne seg ut, og snart vil alle betale like mye.

Kanskje man burde sette en pris ut fra hvor mye jobb det er å klippe? Men da ville det vel blitt litt mye skjønn, og uenigheter? Hva med å ta tida? Kjipt det også kanskje, for noen frisører er raskere enn andre?

Om alle betaler like mye - løser det problemet? Blir ikke det urettferdig med tanke på de som nesten ikke har noe hår?

3 kommentarer:

Eilert sa...

Hmmm...godt poeng!

Anna sa...

Godt poeng ja. Dette virker jo som et problem uten noen perfekt løsning, ganske frustrerende egentlig!! Takk for at du gir meg noe å undre meg over på lesesalen:-)

gordon ivan johnsen sa...

Jeg er av den oppfatning om at dette ikke bør snakkes for høyt om.
Jeg har også lurt litt på det prisamnestiet vi gutta har nytt godt av hos frisøren, håper ikke dette sprer seg som ild i tørt hår.

Ps jeg har mistet en del hår i det siste, det er tynt og sliter mindre på saksa enn grovt jentehår. Hilsen ivan