Søk i denne bloggen

onsdag, april 25, 2007

Iranere i Norge

Her er en lenke til et innlegg jeg leste i dag.

Et interessant innlegg om hva den norske oppfatningen av Iran og iranere er basert på. Jeg har jo tidligere skrevet på bloggen min (februar 2006) om hvor stereotypisk informasjon nordmenn har om Iran og iranere, og i dette innlegget kommer det klart fram hva årsakene til dette kan være.

Det jeg ofte har fått som svar når jeg har kommet med slike bemerkninger, er "det er jo ikke så rart da... Iran er så fjernt" - altså Iran som et land der iranere bor, mao. også selvsagt "iranere". Men som det blir nevnt i artikkelen, er det ikke mindre enn 14000 iranere her i Norge i dag, noe som jo gjør at Iran og iranere ikke er et fjernt tema - i hvert fall ikke bør være - for nordmenn.

Ingen kommentarer: