Søk i denne bloggen

søndag, juli 01, 2007

Vestlandstur

Søndag 24.06. til søndag 01.07. var Camilla og jeg på reise. Vi kjørte til Bergen, og var der i 5 dager før vi kjørte videre til Stavanger, Preikestolen og Kristiansand. Det har vært en fantastisk fin tur :) I løpet av denne turen kjørte vi gjennom verdens lengste veitunnel (Lærdaltunnelen; 25 km) og fikk oppleve to veldig kjente norske attraksjoner: Fløibanen og Preikestolen. Vi kjørte også gjennom hele 11 fylker!

I Bergen tok vi selvsagt Fløibanen og nøt den nydelige utsikten. Spreke som vi er, gikk vi ned igjen, mens slappe turister tok taubanen også ned. Jeg hadde vært i Bergen før, men da var det bare et par dager. Denne gangen så jeg veldig mye av Bergen. En fin og sjarmerende by, spesielt de smale og bratte gatene.

Turen til Stavanger var også veldig bra. Blant annet var det fascinerende å kjøre gjennom de lange fjordtunnelene (en av dem, Bømlafjordtunnelen, var hele 262 m.u.h.). På denne strekningen måtte vi ta ferje to ganger. Og for å komme over til Preikestolen måtte vi ta ferje en gang til. Preikestolen MÅ bare oppleves! Helt nydelig å stå der over 600 m.o.h. og se utover fjorden. Vi overnatta på Sola og kjørte videre til Kr.sand neste dag. Der traff jeg gamle kjente og viste Camilla byen.

I morra skal jeg begynne å jobbe på Folkeuniversitetet (undervise i norsk 4 dager i uka i 3 uker). Jeg skal bare jobbe 3 timer hver dag, så det blir mye fritid ;) Planen for juli, i tillegg til jobbing, er å nyte sommeren med bading/grilling/turgåing, se filmer, finne leilighet i Drammen og flytte.

Her er noen utvalgte bilder fra Vestlandsturen:












Ingen kommentarer: