Søk i denne bloggen

lørdag, oktober 06, 2007

Hårfin gelterrorist på fly


Oslo, Gardermoen, 2007: Securitas-mannen spør om ikke jeg kan åpne ryggsekken min. Der har jeg en parfyme på 50 ml, linsevæske på 360 ml (halvfull) og en hårgel på 150 ml (3/4 full). Jeg får vite at jeg ikke får lov å ta hårgelen med om bord. "Du kunne pakket den inn i en pose før du kom inn ... nå må den kastes eller sjekkes inn som bagasje (som koster 200 kr)." Det var visst for seint med pose nå, for jeg var allerede "inne" (les: på den andre siden av metalldetektoren). Gelen blir kastet.

Dette er visst skjebnen for alt flytende som er over 100 ml. Linsevæsken da? Nei, den fikk jeg beholde. Jeg måtte av ren nysgjerrighet ransake kjærestens ryggsekk etter at vi var forbi kontrollsonen. Hun ble sjekket av noen andre. Til min store forbauselse hadde hun "smuglet" med seg to flytende ting som var over 100 ml! Hvor er logikken? Jeg gikk tilbake og fortalte om dette til en av vaktene og spurte om hun kunne forklare logikken. "Da er det noen som ikke har gjort jobben sin ... alt over 100 ml må kastes eller sjekkes inn som bagasje ... det er bare å beklage" ("Det er bare å beklage", ja... det er det eneste det offentlige kan si når man føler seg voldtatt av samfunnet).

Jeg måtte samtidig spørre hvorfor de har den latterlige regelen. Hun visste rett og slett ikke. Ingen på flyplassen vet det - de bare gjør "det de har fått beskjed om". Har du med flere flytende ting under 100 ml, går det helt fint. Én ting over 100 ml, da blir den kastet. Kanskje da. Det kommer vel an på kontrollørens humør og dagsform.

Hva i alle dager kan man gjøre med 1 X 100 ml som man ikke kan med 2 X 50 ml? Og hva i huleste kan man egentlig gjøre med gel som kan være en trussel mot sikkerheten på flyet?

Alt dette vrøvlet pga 11.september 2001? Hva hvis 2-3 svært muskuløse kompiser (à la Schwartzenegger) går om bord et fly sammen? Kan ikke de gjøre akkurat som de vil uten noe slags våpen? Da hjelper det lite at jeg ikke har gel! Nei, det tenker vi vel ikke på siden det ikke har skjedd ennå. Bare vent. Det neste blir vel at muskelmassen måles. Over så og så mange prosent muskelmasse - nei, da får du ikke lov å fly!

Jeg synes flere og flere burde sette spørsmålstegn ved det paranoide samfunnet vi har fått. Også vaktene i kontrollsonen på flyplassen. Jeg skulle ønske at den/de som er ansvarlige for slike latterlige regler forklarer oss hvorfor. Jeg skulle også ønske at når de først skal ha slike tåpelige regler, så får de jammen meg være konsekvente! Ellers er jo hele poenget borte.

6 kommentarer:

J&R sa...

helt enig med deg... lo litt da jeg leste innlegget ditt:) du er jammem en morro mann:)

GLA I DÆ;)

J&R sa...

jeg skulle ha med meg parfume oe uåpnet rød vin. . .. nei da det fikk jeg ikke lov til. MEN, på innsiden av buret fikk jeg kjøpt alt av vin og parfume og tok med på fly. . .. HALLLOOOOOO. . . hva skjer'a

Den flygande hollendar sa...

Stille spørsmålstegn, Tony?! Hehe:P

Slik går det når du elskar USA, veit du;)

Elles er dette seff idioti.

Mysil Bergsprekken sa...

HAHAHAHAHAHAHAHA, *ler og ler*. Dette er fantastisk - har seff opplevd akkurat det samme. Jeg måtte kaste ei lita flaske med sprit selv om jeg hadde putta den i en plastpose. "På andre siden" kunne jeg seff kjøpe så mye sprit jeg ville. Det har gått inflasjon i "det er bare å beklage"!

Anonym sa...

Amen. Olav

Eilert sa...

Neimen Tony!
Skjønner du ikke at det kunne vært sprengstoff, ikke gele!-D