Søk i denne bloggen

søndag, februar 10, 2008

Istanbul

Vel vel... da er jeg tilbake fra Tyrkia - det 13. landet jeg var i. Fikk gjort og sett veldig mye der, så det føles som om jeg var der mer enn én uke. Her følger et lite referat og noen bilder:

Søndag satte jeg og noen kolleger kursen mot Istanbul. Vi ankom Gardermoen kl.14, i god tid før flygningen. Men da vi skulle sjekke inn, sa mannen i skranken at flyet fra Paris er såpass forsinka at vi ikke ville rekke flybytte (og at hvis vi hadde vært der 10 min tidligere, så ville dette ikke ha skjedd!). Vi måtte mellomlande i Frankfurt istedenfor Paris, og første fly til Frankfurt gikk først om 5 timer!!! Sinnssykt bad. Hadde vi fulgt den opprinnelige reiseplanen, ville vi vært i Istanbul kl.tolv. Nå ville vi være der kl.tre, sågar på natta! Ikke nok med det, men da vi var fremme i Istanbul, kom ikke bagasjen med samme fly som oss. Den skulle komme med et annet fly dagen etterpå. Bad! Så uten en eneste ting - ikke engang tannbørste - tok vi drosje til hotellet (som selvsagt kjørte i 140 km/t i 50-sone hele veien).

På mandag møtte vi de andre prosjektdeltakerne. Vi hadde mange møter og spennende diskusjoner. Og vi ble servert sinnssykt deilig tyrkisk lønsj og middag. Kl.ti på kvelden kom bagasjen vår - jippi! Det var godt det! Da bada jeg i badekaret på hotellrommet i en time :) Så var det tirsdag - flere møter og diskusjoner. Dette var siste dagen med jobbing. Igjen nydelig lønsj på hotellet (buffet). Kl.fem ble vi henta av en buss som kjørte oss til båthavna. Jeg må si at jeg aldri har sett maken til kjøring! På forhånd visste jeg at det var galskapskjøring i Tyrkia, og stod flere ganger og bare observerte trafikken, men denne bussjåføren var rå altså. Marginer på 1 cm liksom. I Tyrkia finnes det trafikkregler, men ingen respekt for dem. Tuting og fjernlys brukes hvert 5.sekund.

Så var det båttur i Bosphoruselven. Deretter avslutta vi jobbdagene med en flott fiskemiddag på en restaurant ved havna.





Onsdag-lørdag var det kun ferie i Istanbul. Jeg bytta hotell (med jobben var vi på et 4-stjerners, mens jeg bytta til et 2-stjerners etter jobbdagene). Onsdagen gikk til å se de viktigste severdighetene i Sultanahmet-området (eldre delen av Istanbul): den blå moskéen, Hagia Sophia (som er et fantastisk eksempel på møtet mellom kristendommen og islam), den underjordiske sisternen (Basilica), Topkapi-palasset (som har vært sultanenes residens). I palasset var vi også i haremet (der sultanen hadde opptil 1000 konkubiner, evnukker og svarte slaver til å passe på haremet) og i skattekammeret (masse gull og diamanter, bl.a. en 86-karats diamant!).


Den blå moské


Topkapi-palasset


Inne på haremet


Utsikt til Hagia Sophia fra den blå moskéen


Hagia Sophia








Nydelig parkering!

På torsdag og fredag kryssa jeg Galata-broen over til den andre siden av Istanbul. Der gikk jeg opp Galata-tårnet, som er over 60 m over bakken og lar en skue over hele Istanbul. Jeg gikk også i gågata, som slutter ved Taksim square. Gikk rundt i Beyoglu og Taksim-distriktet (moderne). Besøkte Dolmabache-palasset (som var sultanens residens etter Topkapi-palasset - og også der Atatürk, Tyrkias landsfader, tilbrakte sine siste dager). Ellers var jeg selvsagt på Grand Bazaar (Tyrkias største bazar - passasjer med over 4000 butikker) og Egyptian/Spice Bazaar (som navnet tilsier, var dette knutepunktet for krydderhandel med bl.a. Egypt). Den siste kvelden/natta var jeg en tur på byen i Taksim-området. Der kom jeg i prat med et hyggelig tyrkisk par. Sist, men ikke minst, var jeg på tradisjonell tyrkisk hamam (bad) to ganger. Det var litt av en opplevelse! Jeg ble skrubba som aldri før :)


Istanbul by night


Gågata (det går en gammeldags trikk opp og ned)


Grand Bazaar


Mmmm, varm lønsj! (Bl.a. ris, fritert kylling, bamye (som også er iransk) og kofte (også iransk). I det hele tatt er det mange ord i tyrkisk som er det samme på persisk, selv om jeg ikke skjønner dritten når de snakker tyrkisk :)



Galata-broen: her står det folk og fisker dagen lang


Og her er resultatet :)


Utsikt fra Galata-tårnet


Egyptian/Spice Bazaar


Last supper


Sengen Atatürk døde i (Dolmabache-palasset)

Ble ikke mye shopping. Det eneste jeg virkelig trengte var en ny lommebok. Men alt i alt fikk jeg handla fire tyrkiske CD-er, lökum (tyrkisk søtsak), eplete, teglass, parfyme og selvsagt lommebok. Ja, og jeg klippa meg for 35 kr :)

Selvsagt veldig mye deilig mat i Istanbul. Smakte på det meste. Döner-kebab er jo et must når man er der.

Istanbul er absolutt et sted jeg vil tilbake til. Det er så mye historie og kultur der. Så mange hyggelige og gjestfrie mennesker. Så mange kontraster - f.eks. bønnerop fra moskéene, men også muslimer som drikker alkohol. Istanbul er en hybridby, et knutepunkt for så mange kulturer: Asia/Europa, romersk, bysantisk, latinsk, ottomansk, islam/kristendom. Neste gang jeg skal besøke denne herlige byen bør det bli i april/mai eller september/oktober da det er behagelig temperatur. Denne gangen varierte temperaturen fra 5 til 15.

Det er rart, men jeg skal reise igjen om 5 dager! Paris je t'aime :)

5 kommentarer:

Jæh sa...

Ser ut som du koste deg på tur - supert. Men det interessante er jo: i hvilket Frankfurt landet dere? hihihi;)

akø sa...

Hei Burner
Flott tur og flott reportasje. Fikk lyst til å dra selv- synd det ikke var noen evenukker å se i haremspalasset. Hva brukte man evenukker til eg.?
AKØ

Frank sa...

Kult å sjå og lesa;) Eg vil veta meir om ETEPS-erfaringane dine, og gjerne meir om hamam også:)

Kos dykk i Paris; klem så lenge

Anna sa...

Velkommen hjem og fine bilder!:) Og god tur til Paris! Skal si den gutten farter fælt....:D

Lalla sa...

Hei! Flotte bilder fra Istanbul da! Og morsomme kommentarer om kjøring, parkering osv. Det er helt riktig at det er temmelig vilt! :-)

Tenkte jeg skulle tipse deg om min nye blogg, med reisetips om Tyrkia. Har begynt å skrive om Istanbul, og om du synes det er interessant så kan du jo ta en titt...
http://reisetiltyrkia.blogspot.com/
Ps. Evenukker brukte man som tjenere i sultanens harem. Ingen menn fikk komme inn dit, men evenukker var greit. Sultanen måtte være sikre på at alle barna i harem var hans...