Søk i denne bloggen

søndag, juli 06, 2008

Spania + Frankrike = Sant

Da er en 17-dagers reise til Spania og Frankrike over. Vi tok flyet til Madrid og var der i fem dager. Der bodde vi veldig sentralt, sågar i en skikkelig gay-street. En av dagene brukte vi på badeland i Madrid (Aguapolis). Det var deilig å kjøle seg ned og ikke minst prøve ulike vannaktiviteter. Vi hadde også tenkt oss ut i Madrid, men så at gatene var tomme i elleve-tiden på en lørdag kveld. Så kom vi i prat med en svensk fyr som visst bodde der. Han sa at ut på byen-kulturen der begynner først kl.to-tre på natta! Og holder på til seks-sju. Hæææ! De begynner altså når vi stenger her i Norge. Anyways, den var ny for meg, for jeg har jo seff festa i Barcelona før, og der var det party hele kvelden og natta. Ellers bivånet jeg kvartfinalekampen mot Italia på Plaza de Colon i Madrid. Dét var litt av en opplevelse :)






Etter Madrid leide vi bil og kjørte til Valencia. Der var vi i fire dager. På hotellet var det en nydelig utendørsbasseng. Det ble noen late dager. Ellers gikk en av dagene til å reise til Torrevieja i bryllupet til søstra mi. På veien dit var vi innom Benidorm. Benidorm var, i likhet med Torrevieja, et hyper turiststed! Du ser bare turister, strand og butikkskilter på engelsk (og spansk under). Latterligistisk!












Etter Valencia var vi en kjapp tur innom Barcelona før vi kjørte videre til Sør-Frankrike. Der oppholdt vi oss resten av tida før vi kjørte hele veien til Madrid igjen og tok flyet til Norge. I Frankrike var vi i Montpellier, Palavas (strand), Carnon (strand) og La Grande-Motte (strand). Vi var også i Nîmes (tre kvarters kjøring fra Montpellier mot Marseille) og Sommière (et lite koselig sted mellom Montpellier og Nîmes).
















Det ble noen interessante observasjoner de dagene vi var på tur. For eksempel ble forskjellene mellom Spania/spanjolene og Frankrike/franskmenn mye tydeligere når man reiser begge stedene på samme reise. Kortfattet kan jeg komme med noen eksempler i det følgende:

- Vannet du får kjøpt i Spania er som regel mye bedre enn i Frankrike.
- Fartsgrensen i Frankrike er høyere enn i Spania.
- Spanjolene babler i vei på spansk uansett hvilket språk du spør på (jeg prøvde engelsk, norsk og persisk) og som oftest tror folk de vet hvor ting ligger selv om de faktisk ikke vet det. Franskmenn prøver i større grad å forstå hva du sier, og svarer gjerne på engelsk (seff med masse fransk aksent).

Når det gjelder bilkjøring, fortsetter franskmenn å blinke til venstre når de kjører forbi helt til de skal inn igjen foran deg. Dette så jeg også i vinterferien da vi var der. Ellers kan jeg nevne at jeg kjørte i 175 km/t (bilen ville ikke gå fortere - en citröen C3 :)). Det var en fryd! Og jeg kan også nevne at jeg kjørte til sammen 3150 km i Spania og Frankrike!

Engelskkunnskapene, eller rettere sagt mangel på engelskkunnskaper hos spesielt spanjolene, er fortsatt et mysterium for meg. De kan ikke et kvekk engelsk! Ikke kan de si "right", "left", "chicken", "water". Ikke kan de skjønne heller. Det som er mystisk med dette, er at de jo studerer engelsk fra 5.klasse eller noe! Jeg studerte fransk i tre år på ungdomsskole og vgs, og jeg kan forstå litt og gjøre meg forstått om enkle hverdagslige ting. Det er jammen meg helt utrolig at de kan sååå lite/ingenting engelsk! I Frankrike er det jo ikke så veldig mye bedre. Der var vi på turistinformasjonen, stedet man skulle tro de kunne godt engelsk, men vedkommende klarte utrolig nok å misforstå fem av fem spørsmål. På hotellet ringte jeg resepsjonen for å fortelle dem at vaskedama ikke hadde skifta håndklær. Da resepsjonisten tok telefonen, utspilte samtalen seg slik:

Tony: Hello! I'm calling from room 315.
Resepsjonisten: It's impossible!
Tony: Hello? I'm calling you from room 315.
Resepsjonisten: It's impossible!
Tony: What's impossible? Is this the reception?
Resepsjonisten: Reception, yes!
Tony: So, I'm calling you from room 315. I live at room 315. J'habite à chambre 315.
Resepsjonisten: It's not possible! If you want room 315, you have to stand up!
Tony: What?! You don't understand, do you?
Resepsjonisten: No!

Jaja, så ille kan det gå :)

Av matretter, så likte jeg spesielt godt kanin (Frankrike), grillet hjerte, paella, tapas (Spania), couscous (marokkansk i Frankrike). Ølen i Spania (Mahou) er også nydelig. Den minner meg om Aass.

Og været? Jo, blå himmel og i gjennomsnitt 30 grader hver eneste dag unntatt siste dagen da vi skulle hjem :) Passa veldig bra!

Hvis du vil se enda flere bilder fra turen, er det bare å logge seg på feisbok :)

Og helt til slutt: hvorfor i huleste heter "eplekake" "tarte tatin" på fransk når "eple" er "pomme"?

Ingen kommentarer: