Søk i denne bloggen

tirsdag, november 04, 2008

Presidentvalg i USA?

Jeg har de siste dagene undra meg over hvorfor nordmenn gir uttrykk for at de er så opptatt av det amerikanske presidentvalget. Personlig må jeg innrømme at jeg er drittlei både Obama og McCain. Vi har hørt navnene i ett års tid nå. Og de siste dagene nå før valget begynner hver eneste nyhetssending med en sak om det amerikanske presidentvalget. Det blir valgnatt på tv i natt. Obama-tilhengere og McCain-tilhengere er samla på Grand Hotell.

Hallo? Hva skjer? En skulle tro det skulle være valg i Norge når det er valg i USA. Nå er det jo ikke mange månedene igjen til vårt eget stortingsvalg. Ikke et kvekk ennå!

Kjære nordmenn, husk på at dere ikke bor i USA, men i Norge. Kanskje det hadde gagna oss som bor i dette landet dersom vi hadde brydd oss like mye om valg av norske politikere? Ærlig talt, hva har mest å si for deg og meg - norsk politikk eller amerikansk politikk? Du som er hardbarka fan av demokratene i USA: har livet ditt forverra seg som en direkte årsak til at Bush har regjert i 8 år i USA?

Jeg velger å tro at de nordmennene som gir uttrykk for at de bryr seg veldig om hvem som blir valgt i USA, gjerne gjør det for å vise andre hvilken side av politikken han/hun tilhører. Det er kanskje derfor det er en ukritisk Obama-bølge i Norge? Hvis det er dette som er tilfellet, hvorfor ikke da støtte andre partier i USA? Det finnes da flere enn to partier å velge mellom. Og ingen av de to store - demokratene og republikanerne - ligner noe på norsk venstreside-politikk. Tvert imot.

Og du gjetter riktig: jeg skal IKKE under noen omstendigheter sitte oppe hele natta og følge med. Jeg går heller og legger meg med vårt neste norske stortingsvalg i tankene. Dessuten er det bare å skru på tv-en på morgenen og se hvem som har vunnet ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Altså, jeg skjønner hvordan du kan tenke slik med tanke på at ingen andre valg i verden blir så tett fulgt på globalt plan. Det franske presidentvalget blir f.eks ikke fulgt her i Norge. Men jeg må samtidig si meg fullstendig UENIG med tanke på at ingen andre presidentvalg får virkninger for resten av verden på et såpass høyt nivå. USA er på mange måter bindeleddet mellom verdensdelene med sin utenrikspolitikk. DA syns jeg det blir rart dersom verden ikke skulle "bry seg" eller følge med.

Høgskolelektor Burner sa...

Mmmm.

Poenget mitt er: ja, jeg skjønner selvsagt hvor viktig dette valget er. MEN når det er ett år igjen til det amerikanske valget, skulle man faktisk tro det var valg i Norge. Når det er 10 mnd igjen til det norske stortingsvalget, hører vi ingenting i Norge.

Det er ett poeng.

Et annet poeng er: det irriterer meg at det har vært en ukritisk Obama-bølge i Norge. For all del: fint at han vant når det stod mellom han og McCain. MEN veldig mange venstre-velgere i Norge heia på Obama - hallo? Ville de stemt på høyresiden i Norge? Nei. Så? Det finnes da andre partier til venstre for demokratene i USA. Og uansett hvem man heier på i Norge blant venner og kolleger og familie - hva har det å si for valget i USA? Ingenting. Så da synes jeg det er rimelig å heie på den man virkelig ville stemt på.

Og til sist: det er godt du, "anonym", er uenig. Noe av poenget med blogg er jo nettopp å skape debatt :) Det hadde vært tafatt av meg å skrive et meget reflektert innlegg der jeg skrev "på den ene siden"... "men på den andre siden". Dette er jo ingen akademisk oppgave, men en blogg. Innlegget mitt er dessuten en smule overdrevet ;)

Anonym sa...

Enig, Burner. Alt med måte.

IslaLife sa...

Jeg personlig er veldig hengt opp i valget fordi når vi ser i hvilken retning norsk politikk går, så er det som om de står å venter på at Usa skal finne på noe, så de kan implementere det i Norge.. Jeg er livredd for at de skal velge enda en krigshisser, og det at det finnes alternative partier er jeg helt enig i, du burde sjekke opp i Ron Paul, den mannen har mye bra å si!