Søk i denne bloggen

mandag, februar 16, 2009

Hijab-debatten

Forslaget om å tillate politikvinner å gå med hijab, har jeg prøvd å forstå, men klarer det rett og slett ikke. Det er godt at forslaget ligger dødt for øyeblikket. Det er jo lite gjennomtenkt, vil jeg si.

Hvorfor klarer jeg ikke å forstå det? Jeg er veldig for at samme regler bør gjelde for samme situasjoner, nettopp for å unngå urettferdig behandling. I dette tilfellet vil man, dersom man tillater hijab i politiet, måtte tillate andre religiøse/kulturelle uttrykk. Vil det være ok å se en politimann med opp-ned kors (satanist)? Eller en med turban (religion/kultur)? Hva med piercing, som jo i dag ikke er lov (kultur)?

1 kommentar:

Bobby Burner sa...

Det er viktig at kvinner tar ansvar og dekker håret sitt for at vi menn ikke skal bli seksuelt opphisset. Denne regler jo alle kvinner til enhver tid, med mindre personen som ser på er av samme kjønn (lesbere er ikke glemt. de rett og slett finnes ikke!), vedkommendes ektefelle (samboere og kjærester er utelukket), bror, sønn eller far. Med andre ord en ren kjønnssegregering av samfunnet, som vil til slutt føre til at alle kommer seg til himmelen. I himmelen får menn som har klart å la være å bli opphisset tilgang til melk, honning og jomfruer jentER. Hva damene får er vel usagt. Man burde vel anta at de også får tilgang til melk, honning og guttER.

Sannsynligheten er jo stor for at noen mener at det jeg sier her er blasfemi. Jeg avventer gode motargumentasjoner istedenfor stempling som hersketeknikk.