Søk i denne bloggen

torsdag, mai 23, 2013

Fakta, Sandberg?


Nestleder i Frp, Per Sandberg, svarer på mitt innlegg i Dagsavisen ved å karakterisere det jeg skriver som «fordummende, usant og feil». I tillegg karakteriserer han meg for å «ha liten evne til å forstå hva dette handler om». Da er det i så fall mange som har liten evne, siden det ikke bare er jeg som har kritisert ham for hans uttalelse. Overskriften på innlegget hans er «Hold deg til fakta, Burner». Her skal jeg gjenta fakta.

Sakens kjerne er Sandbergs uttalelse til TV2 29. april, hvor han påstår at politiloven er «brukt tidligere når det har vært fare for at det skal komme grupper til Norge hvor det kan oppstå kriminalitet i kjølvannet av det». Av dette utleder han at romfolk kan nektes adgang til Norge.

Jeg sammenlignet dette med jødeparagrafen. Da ble en gruppe mennesker nektet adgang til riket i kraft av å tilhøre gruppen jøder. Nå snakker Sandberg om romer som kan nektes adgang til riket i kraft av å tilhøre gruppen rom.

Der hvor Sandberg tråkker i salaten, er det preventive aspektet «hvor det kan oppstå kriminalitet». Altså skal vi kunne vite på forhånd, før romfolk setter sin fot i Norge, om de i kraft av å tilhøre en viss folkegruppe gjør dem kriminelle.

Dette er gruppetenkning og stigmatisering på sitt verste. Sandberg og Frp vet godt at Norge aldri vil kunne nekte romfolk (eller andre folkeslag) adgang til riket på basis av at det «kan» oppstå kriminalitet.

Publisert i Dagsavisen 23. mai 2013

Ingen kommentarer: