Søk i denne bloggen

lørdag, november 29, 2014

Hva var det som gikk galt?


Jeg skal ikke være festbremsen. Eller dommedagsprofeten. Eller den som svartmaler situasjonen. Men her ligger jeg i senga mi – et par dager etter at jeg har kvikna til etter en seig sykdomsperiode – og så tenker jeg «hva gikk galt?».

Vi snakker om et av verdens rikeste land med et statsbudsjett på 1100 milliarder kroner. Les tallet om igjen. 1100 milliArder! Altså 1100 tusen millioner. Det er sabla mye spenn. Vi, den norske befolkning, har satt folk til å styre disse pengene til vårt felles beste.

Så har det gått tre uker med budsjettforhandlinger. Hva sitter jeg igjen med? Hva er det alt dette maset om «nye ideer, bedre løsninger» fra høyresida endte opp med i reell politikk? Hvordan vil jeg merke dette?

Det jeg sitter igjen med fra budsjettet er «poseavgift». Ikke noe lyntog, megasatsning på kollektivtilbud, megaopprustning av skolebygg, gratis frokost og lønsj til elevene, historisk bistandshjelp, styrking av flytkningmottak og hjelpeapparat for å ta imot flere trengende. Neida… poseavgift.

Hvordan kommer rikdommen til gode for gjennomsnittsnordmannen? For andre mennesker på kloden? For kloden?

Jeg blir egentlig litt flau.

Ingen kommentarer: