Søk i denne bloggen

onsdag, februar 17, 2016

Til jente (18)




Du skriver i Aftenposten at «mange kulturer og holdninger i et så lite land» som følge av innvandring bekymrer deg. Du skriver «de nye innvandrerguttene» og «innvandringsungdom».

De guttene du skriver om er like forskjellige som gutter her i Norge. Det de har til felles er at de er asylsøkere, altså en allerede sårbar og til dels marginalisert gruppe.

Du skjærer alle de guttene over én kam, når det eneste de har til felles er at de er asylsøkere.

Deretter beskriver du dem om ustyrlige potensielle voldtektsmenn.

Du skriver du sikkert høres ut som en «overdramatisk rasistisk russejente». Det synes jeg ikke. Du framstår derimot som en person med litt i overkant angst og frykt for det fremmede, også kalt xenofobi på fagspråket. Siden den angsten og frykten du beskriver er så sterk, er mitt eneste og beste råd at du oppsøker en psykolog og diskuterer hvor reell angsten og frykten egentlig er.

Jeg er helt sikker på at du vil etter noen timer føle deg bedre. Jeg skriver ikke dette for å bagatellisere din angst og frykt. Jeg er sikker på at det du skriver er reell for deg og forstår hvorfor du ønsker å være anonym. Men jeg vet også at du i år, som andre russ før deg, kan feire og drikke uten å være spesielt redd for gutter hvis eneste de har til felles er at de har søkt asyl.

Publisert i Aftenposten 17. februar 2016

Ingen kommentarer: