Søk i denne bloggen

onsdag, oktober 19, 2016

Blog till you drop!


Yo folks! Jeg starta å blogge desember 2005. De første årene var bloggen det den var ment å være - en blogg. Et sted hvor jeg delte personlige meninger og erfaringer med den store verden. Vel, stort sett med venner og bekjente da. Siden da har bloggen hatt nærmere 80 000 unike besøk! Det er rått. Og kult.

Så dreide bloggen seg over til å bli mer en plattform for debattinnlegg og kronikker jeg skrev. De siste fem årene har den utelukkende blitt brukt til det. Jeg har skrevet godt over 100 innlegg og kronikker, og lagt ut mange av dem her. Det er fint å kunne delta i samfunnsdebatten. Det er inspirerende og lærerikt.

Så falt det meg plutselig inn i dag at jeg skulle blogge igjen. Helt vanlig blogginnlegg lizzm. Og det jeg tenkte jeg måtte skrive om er e-post! Ja, nærmere bestemt bruken av Outlook i jobbsammenheng.

Bildet fra twitter.com/outlook

Outlook blir brukt på veldig mange arbeidsplasser, og jeg lurer vitterlig på om det bare er meg som...

... tenker at "reply all"-funksjonen burde vært fulgt med et oppfølgingsspørsmål som dukka opp stort og blinkende på skjermen: "DO YOU REALLY WANT TO -REPLY ALL-???" Ja, gjerne med STORE bokstaver og tre spørsmålstegn. I løpet av mine år som Outlook-bruker har jeg mottatt hundrevis av totalt irrelevante e-poster som følge av at noen tenkte det var en god ide å trykke "reply all". Bare for å ta ett eksempel: IT-seksjonen sender ut e-post til samtlige medarbeidere og informerer om viktig software-oppdatering. En tilsatt trykker "reply all" og skriver "Takk for informasjon! Jeg kommer ned til dere om 10 minutter". Hallo? Anybody home? Tenk så mye tid som kunne vært spart ved å bli spart for slike e-poster! Det er kanskje snakk om flere årsverk per år i Norge!

... tenker at e-post-signatur til intern bruk med de du omgås med til daglig egentlig er ganske rart? Altså: Du kan ha en lang signatur med hele ditt navn, stillingstittel, e-postadresse, telefonnummer, hjemmeside (og noen har betydelig lenger signatur med halvparten av CV-en sin lista opp) - og det er jo flott til ekstern bruk og formelle henvendelser, men med kolleger du kjenner godt? Hallo? Det er ikke sånn at vi alle er ramma av demens altså.

1 kommentar:

Morten Florens-Haugerud sa...

Jeg ler, høyt og lenge. Blir så glad av å se at selv en som deg, som skriver så godt, ikke holder deg for god til å bruke hele spekteret av språket. Takker og bukker.